CARTIER OSLAVUJE 100 LET TRINITY NOVOU KOLEKCÍ

100. výročí je vzácný, symbolický milník, často vyhrazený pro ty nejtrvalejší a nejikoničtější kreace, jež inspirují celé generace. Letos francouzský šperkařský dům Cartier slaví 100 let od vzniku legendárního prstenu Trinity, který Louis Cartier vytvořil v roce 1924. Trinity není jen šperkem, je vyjádřením základních a vysoce ceněných hodnot značky: rozmanitosti, lásky v jejích mnohotvárných podobách a soudržnosti. V tomto mistrovském díle se harmonicky proplétají tři zlaté kroužky – žlutý, růžový a bílý, každý s jinou symbolikou. Růžový představuje lásku, žlutý věrnost a bílý přátelství. Dokonale čistý design šperku s hlubokým smyslem splétá příběhy plné emocí a citu.

Oslavovat Trinity znamená oslavovat Cartier, neboť právě tam vše započalo. Prsten vzešel z návrhu samotného Louise Cartiera a vymykal se svou moderností standardům tehdejší doby. Vše bylo odvážné. Barevná kombinace, pohyblivost kroužků, jednoduchost designu a jeho symbolická síla. Velmi brzy se prsten Trinity stal první designovou ikonou domu. Magické číslo tři od počátku rezonovalo s historií značky, s níž jsou spojeni tři bratři – Louis, Pierre a Jacques, a také tři historické butiky – v Paříži, Londýně a New Yorku. Kultovní status si prsten vydobyl svou univerzálností. Je určen pro každého, bez věkového omezení, bez hranic, bez nutnosti přizpůsobovat se. Trinity je ikonou, která vnáší lásku do každodenního života, a jejíž kódy se staly pro Cartier trvalým odkazem.

Trinity od svého zrodu fascinuje také významné osobnosti nejenom uměleckého světa. Francouzský básník Jean Cocteau nosil dva prsteny navrstvené na malíčku a Trinity měly v oblibě i hvězdy filmového plátna: Grace Kelly, Romy Schneider, Alain Delon či Gary Cooper.

DESIGN IKONICKÉHO PRSTENU TRINITY

Trinity tvoří dokonalou rovnici: čisté linie, správné proporce, precizní tvary. Prsten, který v sobě integruje komfort při nošení a opírá se o ergonomii a pochopení funkce šperku. Na vnější straně zaoblené, na vnitřní hladké, vše spočívá v plynulosti pohyblivých kroužků, které po sobě vzájemně kloužou, překrývají se a splývají. Trinity je poetickou i technickou záhadou. Ani jeden ze tří kroužků není nadřazený dvěma ostatním. Každý z nich je nad druhým a pod třetím zároveň. Nelze říci, který je nahoře a který dole. Tři objekty, z nichž ani jeden není důležitější než ty ostatní.

Předností prstenu Trinity je schopnost měnit svoji podobu. Za tuto tvůrčí sílu vděčí výhradně svému designu, který Cartier neustále obohacuje o nové varianty. Například u objemu existuje tolik možností, jak s ním experimentovat: tenké kroužky, nebo naopak široké, různé množství, jež bylo u některých modelů navýšeno až na deset, či s různým zdobením – rýhováním, fasetami či gardoonem. Od roku 1924 bylo Trinity vyvedeno také ve všech možných materiálech, vzácných i nečekaných.

NOVÁ KOLEKCE TRINITY VE TVARU POLŠTÁŘKU

Na oslavu sta let přichází Cartier s jednoduchými, ale zároveň odvážnými designy. Nový vzhled kolekce zachovává chromatickou trilogii bílého, žlutého a růžového zlata, stejně jako jeho mobilitu a čisté linie. Co se změnilo, je tvar a zakřivení jednotlivých kroužků. Díky kreativní a odvážné stylistické změně spolu s inovativním geometrickým přístupem vznikla originální hranatá variace na nadčasový designu Trinity ve tvaru polštářku. Jednotlivé polštářky se posouvají jeden přes druhý se stejnou přirozeností, jako u kulatého designu. Novou kolekci dostupnou od ledna 2024 tvoří klasické i velké prsteny ze zlata, či ve verzi s diamanty, náramek a náhrdelník.

Ve své kreativitě jde Cartier ještě o krok dál s unikátním modulárním prstenem, který kolekci doplní od března 2024. Vzájemně propojené kroužky se rozkládají jako stavebnice a při pohybu odhalují diamanty. Prsten tak lze nosit ve dvou variantách – jako jeden široký zlatý kroužek, nebo jako kroužky tři, vzájemně propletené a osazené diamanty.

REEDICE XL NÁRAMKU A NOVÉ VELIKOSTI PRSTENŮ

Cartier se vrací ke kultovnímu náramku Trinity v maximalistické verzi, jež se poprvé objevil v roce 1924. Tehdy si jej pořídila například slavná americká interiérová designérka Elsie de Wolfe a nosila ho také herečka Kendall Lee, která se v roce 1925 nechala s náramky Trinity vyfotografovat pro časopis Vogue. Tři velkolepé zlaté kruhy kopírují pohyblivost a plynulost prstenu, jsou však vyrobeny tak, aby perfektně obepínaly zápěstí. Nově představená XL verze se odlišuje zvětšením objemu. Kolekci navíc doplňuje velký a výrazný prsten, jehož velikost podtrhuje nadčasovou modernost Trinity.

Q&A | MARIE-LAURE CÉRÈDE | Cartier Director of Watchmaking and Jewellery Design

S jakým smýšlením přistupujete k tak ikonickému designu Cartier, jako je Trinity? Jak velký máte tvůrčí prostor?

Myšlenka na redesign Trinity, ikony par excellence, se zdála být téměř úsměvná, nemožná. Tato výzva nás ale zaujala. Pustili jsme se do ní, ale oprostili jsme se od povinnosti vytvořit výsledek za každou cenu. Jestliže by nový návrh vyvolal inspiraci, plně bychom se do něj ponořili. Pokud by však nerezonoval, dohodli jsme se, že ho nebudeme dále posouvat.

Při redesignu Trinity jsme začali od základu. Tři druhy zlata, tři na sobě nezávislé kroužky, přesto neoddělitelně spojené: tři v jednom a jeden ze tří. Plus emoce vyzařující z jejich pohybu. Následujíce posvátné hodnoty Trinity, snažili jsme se zachytit absolutní podstatu originálu, avšak s jedinečným přístupem.

Proč právě hranatý tvar?

Nový design si žádal individuální přístup. Místo toho, abychom vycházeli z nakreslené skici, zpracovávali jsme objem ručně. Materiál jsme hnětli, válcovali a stlačovali, abychom vymezili tvůrčí směr. K našemu překvapení začal vznikat nečekaný nový tvar – polštářek. Po jeho odhalení jsme museli přesně určit ideální proporce. S precizností sochaře jsme pak po desetinách milimetru odstraňovali jednotlivé vrstvy. Bylo to dílo té nejvyšší preciznosti.

Jaký byl váš tvůrčí záměr s modulárním prstenem Trinity?

Modulární prsten Trinity využívá neintuitivní přístup k designu, který se vyznačuje konstrukcí a následnou dekonstrukcí. Kroužky prstenu jsme si představovali jako puzzle Kumiki propojené v jedné struktuře. Následně jsme je navrhli obráceně, abychom je rozložili na tři. Díky tomu přirozeně vzniká více způsobů nošení stejného šperku, což činí tento Trinity prsten tak moderním a přispívá k jeho univerzálnosti. Pro diskrétní denní vzhled lze prsten nosit spojený dohromady v jeden silný kroužek, v noci můžete kroužky rozpojit a odhalit ukryté diamanty.

VLIV TRINITY

Stát se ikonou není jen tak. Musíte vědět, jak se zařadit do každodenního života ve všech jeho podobách. Tak to bylo v případě designu Trinity, který propůjčil své rozpoznatelné kódy lifestylovým kolekcím značky. Zapalovače, pera a dekorativní předměty se vyznačovaly svým tří kroužkovým zdobením především v sedmdesátých a osmdesátých letech, a to zejména v období Must de Cartier. Kódy Trinity se elegantně staly součástí každodenního života.

ROZMANITOST A KREATIVITA: CARTIER OSLAVUJE TRINITY

Prolínající se kroužky Trinity, symbol jednoty a rozmanitosti, jsou metaforou mnoha věcí, které nás spojují. Právě toto poselství univerzálnosti chce Cartier po celý rok předávat prostřednictvím mezinárodní kampaně a tří eventů v Paříži, Londýně a New Yorku.

Každá z těchto událostí, které jsou vzájemně propojeny, se opírá o přínos kreativních osobností z celého světa. Cartier jim svěřil úkol vytvořit originální dílo, které vzdá hold Trinity, poutu lásky ve všech jeho podobách, číslu tři, tvaru kroužku nebo třeba roku 1924.

Jaká je vaše trojice lásky? Na tuto otázku odpovídají všichni shodně – společná symfonie projevů, která oslavuje sílu tvořivosti a rozmanitosti. Hodnoty, které jsou ozvěnou hodnot Trinity a značky Cartier.

ČASOVÁ OSA TRINITY

1924

Vytvoření prvního prstenu se třemi pohyblivými kroužky z platiny, růžového a žlutého zlata. Ve stejném roce vznikl i náramek. Platina byla postupně nahrazena bílým zlatem.

1925

Po svém vzniku se prsten Trinity objevuje v různých barvách i materiálech. V roce 1925 se v článku v americkém Vogue poprvé vyskytuje název Trinity v souvislosti s tímto prstenem a náramkem.

30. léta

Trinity fascinuje významné osobnosti uměleckého světa. Francouzský básník Jean Cocteau nosil od konce 30. let 20. století dva prsteny navrstvené na malíčku. Tento trend převzal i americký herec Gary Cooper, jak lze vidět na portrétu z roku 1931.

50. a 60. léta

Alain Delon, Romy Schneider a Grace Kelly, stejně jako mnoho dalších celebrit této doby, nosí prsten se třemi kroužky.

1967

Náramek znásobuje počet svých kroužků na sedm.

1973

Značka uvádí na trh Les Must de Cartier a vydává vzácné, ale i cenově dostupnější doplňky. Tři kroužky se tak objevují na zapalovačích, perech a dekorativních předmětech.

1981

Uvedení prstenu Trinity s nápisem „Les Must de Cartier“ vyrytým na kroužku z růžového zlata.

1990

Cartier uvádí na trh prsten Trinity s výraznými proporcemi symbolizujícími trendy tohoto období.

1997

Všechny šperky Cartier se třemi kroužky a třemi druhy zlata nesou název Trinity.

2004

Kolekce Trinity se rozšiřuje o XL náramek a také verzi vykládanou růžovými, žlutými a bílými diamanty.

2010s

Kolekce Trinity získává nové interpretace, jejichž kreativita je neomezená.

2011

Kolekci doplňují modely z bílého zlata a černé keramiky.

2022

Výsledkem spolupráce mezi značkou Cartier a Chitose Abe, zakladatelkou společnosti Sacai, je šest nových limitovaných kusů Trinity.

2024

Trinity slaví sté výročí. Na trh přichází dva nové odvážné designy a znovu se objevuje XL náramek doplněný o XL verzi ikonického prstenu.

Více informací: Butik Cartier, Pařížská 2, Praha 1
www.cartier.com

Čtěte dál …