První vyřazený letoun A380 společnosti Emirates najde další využití

Vysloužilá letadla jsou stále častěji převážená na odlehlá místa, kde jsou ponechána svému osudu poté, co jim jsou odebrané využitelné součástky. Tradiční recyklační projekty se zaměřují na obnovu pouze ziskových komponentů, čímž je podstatná část letadla nevyužita a zbytky pak putují na skládku či leží dlouho bez jakéhokoliv využití. Také mnoho dílů je obtížné recyklovat či likvidovat, například látky zpomalující hoření či kompozitní materiály.

Sir Tim Clark, prezident letecké společnosti Emirates, řekl: „Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat s Falcon Aircraft Recycling na tomto prvním unikátním projektu svého druhu. To, že přeměna bude plně provedena v SAE, svědčí o zdejším silném leteckém ekosystému a schopnostech, které si tento národ za svou krátkou historii vybudoval. Prostřednictvím této iniciativy si mohou naši zákazníci a fanoušci odnést domu kousek historie letectví a zároveň zachránit cenné materiály před skládkou a přispět na charitativní účely prostřednictvím nadace Emirates Airline Foundation. Je to elegantní řešení pro odchod tohoto legendárního letadla a naší vlajkové lodi.“

Andrew Tonks, ředitel společnosti Falcon Aircraft Recycling, řekl: „Toto je náš dosud nejambicióznější projekt, jedná se také o první demontáž A380 mimo Evropu. Přibližně 190 tun kovů, plastů, kompozit z uhlíkových vláken a dalších materiálů z letadla bude recyklováno a upcyklováno a ve spolupráci s Wings Craft vdechneme těmto částem letadla nový život. Jsme hrdi na to, že jsme získali tuto zakázku, náš tým se nyní plně soustředí na koncept a plánování a těšíme se, až veřejnosti představíme produkty vyrobené z A380.“

Po svém posledním komerčním letu byl první Airbus A380 společnosti Emirates s registrací A6-EDA vyřazen z provozu a převezen do technického střediska letecké společnosti, kde letečtí inženýři odmontovali opravitelné části, jako jsou motory, podvozky a součástky patřící do systému řízení letu. Letoun byl poté odhlášen a předán týmu Falcon Aircraft Recycling, který zahájí proces demontáže.

Ve spolupráci s Wings Craft, další firmou se sídlem ve Spojených arabských emirátech, která se specializuje na výrobu zakázkového nábytku a dalšího zboží z leteckých materiálů, Falcon Aircraft Recycling navrhne a vyrobí jedinečné sběratelské předměty. V prodeji budou během následujících měsíců. Část zisku z prodeje půjde ve prospěch nadace Emirates Airline Foundation.

Zajímavosti o prvním Airbusu A380 společnosti Emirates s registrací A6-EDA:

  • 28. července 2008: dodán z továrny Airbusu v Hamburku
  • 1. srpna 2008: první komerční let na lince Dubaj – New York JFK
  • 8. března 2020: poslední komerční let na lince Singapur – Dubaj
  • Celkový počet letů: 6 319
  • Počet navštívených letišť: 62

Falcon Aircraft Recycling

Společnost byla založena roku 2013 a je první plně akreditovanou společností v SAE, která se specializuje na demontáž a recyklaci vyřazených letadel. Operuje na letištích Dubai Industrial City a Fujairah. Více naleznete na www.falconaircraftrecycling.com.

Emirates Airline Foundation

Pod záštitou jeho Výsosti šejka Ahmeda bin Saeed Al Maktouma, předsedy představenstva a generálního ředitele letecké společnosti Emirates a Emirates Group, pomáhá nadace znevýhodněným dětem po celém světě bez ohledu na zeměpisné, politické a náboženské hranice. V současné době podporuje 14 projektů v 9 zemích. Více na www.emiratesairlinefoundation.org.

Čtěte dál …

Česká dvojice Sebastian a Andrea Bezděková otevírala zimní sezónu v korutanském středisku Nassfeld: „Ráj pro milovníky hor i pohody!“

Proč právě Nassfeld? Je to jednoduché – víc sjezdovek za méně peněz a nezapomenutelná atmosféra. Zatímco ve Špindlerově Mlýně zaplatíte za denní skipas 1 690 Kč na pouhých 27 kilometrech sjezdovek, v Nassfeldu vás čeká 110 kilometrů sjezdovek za 1 657 Kč. Tohle...

pokračovat ve čtení