Trh s kosmetikou stabilně roste, mladá generace volí přírodní alternativy

Celosvětový trh s kosmetikou a péčí o sebe čelí neustálým výzvám, inovacím a proměnám a kosmetickému průmyslu se už mnoho let velmi daří. Za stálý vysoký růst trhu s kosmetikou a péčí o sebe je zodpovědný, jak neustálý růst disponibilního příjmu, a tím i růst životní úrovně, tak vysoká poptávka po kosmetických produktech. Kromě osobní péče se kosmetika totiž stává stále více i každodenní rutinou, rituálem a zvykem. Vedle celosvětového růstu trhu s kosmetikou, zvyšují rostoucí obavy spotřebitelů ze škodlivých vedlejších účinků syntetických a chemických složek v ní obsažených poptávku po organických a přírodních alternativách. Průřez českým a slovenským trhem s bio kosmetikou nabízí projekt Green Beauty Market. Značky s ním spolupracující musí splňovat velmi přísná pravidla.

Kosmetický trh na vzestupu

Spotřebitelé, a především spotřebitelky si natolik zvykli na každodenní péči o krásu, že je pro ně mnohdy obtížné fungovat například bez řasenky, byť jeden den. Většina lidí vlastní 11 až 50 kosmetických produktů, ale ve Spojených státech a Německu vlastní 16 % z nich až 100 položek. Ve Velké Británii je tento podíl ještě vyšší, a to dokonce 21 % dotázaných. Největší potenciál růstu lze přisoudit segmentu luxusní a prestižní kosmetiky a osobní péče. Spotřebitelé se pak mimo jiné dle průzkumů stále více zajímají o vysokou kvalitu, udržitelnost a kvalitní složení.[1]

Budoucnost patří segmentu přírodní kosmetiky

Vedle celosvětového růstu trhu s kosmetikou, zvyšují rostoucí obavy spotřebitelů ze škodlivých vedlejších účinků syntetických a chemických složek v ní obsažených poptávku po organických a přírodních alternativách. Průzkum Global Web Index (GWI) z roku 2019 ukázal, že více než čtvrtina světových spotřebitelů uvedla, že jim záleží na tom, zda jsou kosmetické výrobky, které kupují, přírodní a ekologické. Trh s přírodními a ekologickými kosmetickými přípravky v posledních letech vzrostl o více než sedm procent a v příštích letech se předpokládá další a rychlejší růst. Předpokládá se, že do roku 2027 dosáhne tento trh celosvětově více než 54 miliard amerických dolarů. Mezi různými generacemi právě mladí spotřebitelé (gen Z) nejčastěji uváděli, že nakupují přírodní a ekologické produkty v péči o krásu a o sebe, následováni mileniály a generací X[2].

Jak poznat skutečně přírodní kosmetiku

Kosmetika je obecně považována za přírodní při zohlednění dvou důležitých aspektů: složení a zpracování. Certifikovaná přírodní/ bio kosmetika musí dodržovat výrobní směrnice daných nezávislými certifikujícími subjekty. Výrobky jsou vyrobeny z přírodních nebo organických složek (ne nutně musí být 100 % složek přírodních) a nesmí obsahovat potenciálně či prokazatelně škodlivé chemické látky, které jsou obecně známé, případně je uvádí daný certifikační orgán. Smyslem přírodní kosmetiky bylo v úplném počátku vyhnout se zásahům do biologických funkcí pokožky.  “Dnes už však přírodní kosmetika i ta certifikovaná, pracuje s patenty a technickými vymoženostmi v rámci určitých mezí, aby zaručila u přípravků funkčnost a pozitivní vliv na řešení konkrétních kožních problémů,” vysvětluje Andrea M. Vémolová, organizátorka Green Beauty Marketu. Suroviny používané v přírodní kosmetice nicméně i nadále mají za cíl pracovat v souladu s pokožkou člověka, aby podpořily fyziologické procesy, zatímco konvenční (nepřírodní) výrobky mohou, byť neúmyslně, přirozené funkce a schopnosti pokožky dlouhodobě poškozovat, případně „nakládat“ tělu z hlediska celkové zátěže z okolního prostředí. Méně odpadu s malým množstvím chemických procesů, omezené nebo žádné testování na zvířatech a používání pouze přírodně identických konzervačních látek představují udržitelné postupy v souladu s harmonickou péčí o pokožku. Z nezávislých certifikací kontrolované přírodní a bio kosmetiky jmenujme za všechny evropský standard COSMOS Natural a COSMOS Organic, americké USDA Organic nebo EWG Verified, české CPK a CPK BIO nebo novinku Biokont, která se zaměřuje na bio certifikaci v různých oblastech, v oblasti kosmetiky se však objevila teprve nedávno. Využívá standardy certifikace Bio Suisse.

Green Beauty Market – síto pro československý trh

V rámci Green Beauty Marketu vystavují pouze značky BEZ obsahu parabenů, SLS, SLES, ropných derivátů, silikonů, umělých aromat a barviv. V České republice není akce, která by pečlivěji hlídala, kdo se jí zúčastní. Green Beauty Market si zakládá na naprosté transparentnosti a ta je požadována i od spolupracujících značek. Při výběru vystavovatelů jde především o udržitelnost, u každé nové značky se prochází složení. Green Beauty Market poskytuje prostor pro co nejsnazší zorientování se v přírodních značkách působících na českém a slovenském trhu.

Více informací naleznete na https://www.greenbeautymarket.cz/.


[1] Studie Beauty and Personal Care Report 2021 (Statista Consumer Market Outlook) z prosince 2021 – strana 15
Simon Lüdemann

[2] S. 20 – zdroj Philips a Linkage Research

Čtěte dál …

Zařízlé trenky umí zkazit den. V průzkumu Angry Beards přes 60 % lidí potvrdilo, že pohodlí spodního prádla ovlivňuje jejich náladu

Nálada 62 % lidí souvisí se spodním prádlem, ukázal unikátní výzkum společnosti Angry Beards. Naštvaní vousáči z Třebíče, kteří kromě kosmetiky pro chlapy stojí i za dámskou kosmetikou Busy B, se nově pouští do spodního prádla. Světlo světa spatřila značka Calm B,...

pokračovat ve čtení