Po téměř půlstoletí končí svou uměleckou dráhu bývalý dlouholetý šéf uměleckého souboru Divadla Spejbla a Hurvínka, jeho třetí „táta“ – Martin Klásek. Své 65. narozeniny oslaví 25. února, v divadle svou hrou pro dospělé „Ve dvou se to lépe …“. V únoru a březnu diváci mohou zhlédnout řadu dalších oblíbených titulů. Uvidí je nejen na domácí scéně divadla, ale těšit se na ně mohou i jejich fanoušci v Mělníce a Hradci Králové, kam soubor v březnu vyrazí na divadelní zájezdy. Už 12. února bude v Divadle Spejbla a Hurvínka se svým koncertem hostovat Hurvínkova oblíbená kapela Bombarďák, která svojí show určenou pro děti i jejich rodiče okoření předvalentýnský víkend. Vstupenky na toto představení jsou stále v prodeji, tak si je nenechte ujít. A pokud jde o svátek všech zamilovaných – co pan Spejbla a jeho romantická stránka? Během svých sta let to se ženami mnohdy neměl jednoduché a často to nebyl on, kdo tahal za nitky.
Martin Klásek slaví pětašedesáté narozeniny a loučí se svou aktivní uměleckou dráhou
Martin Klásek se narodil 25. února 1957. Už jako šestnáctiletý chlapec začal v roce 1973 pracovat v jevištní technice, kde na sebe záhy upozornil svým loutkovodičským nadáním. Díky tomu se posléze stal členem uměleckého souboru a několik let alternoval vodění loutky Hurvínka. Když pak ukázal, že dovede napodobit nejen hurvínkovskou fistulku a nechybí mu ani potřebné herecké schopnosti, začal jej Miloš Kirschner připravovat jako svého nástupce. Svůj první herecký křest v postavách Spejbla a Hurvínka absolvoval v roce 1974 v dětské hře „Hurvínek mezi broučky”. Po několikaleté pauze začal v roce 1982
s Milošem Kirschnerem pravidelně alternovat. Nejprve jen v dětském repertoáru, později i v představeních pro dospělé.
Divadlo od éry Miloše Kirschnera hraje vždy v jazyce té země, kde právě hostuje. Když kvůli zdravotním problémům omezil Miloš Kirschner namáhavé zahraniční cesty, Martin Klásek v této tradici pokračoval.
Navázal také na tradici autorské dílny divadla. Je autorem nebo spoluautorem několika her a dialogů. Brzy poté se začal věnovat i režii. Prvním samostatným autorským a režijním debutem byla velmi úspěšná hra doma i v zahraničí – „Hurvínek a zrcadlo”. Po ní následovalo představení „Hurvínek UFOnem”.
Roku 1990 se stal šéfem uměleckého souboru divadla a v roce 1996, po smrti Miloše Kirschnera, již třetím otcem hlavních protagonistů divadla. Pokračuje i v mimodivadelních aktivitách a věnuje se také dabingu.
V rolích Spejbla a Hurvínka natáčel nová CD a vystupoval i v televizi.
„Veškerou svou prací se Martin Klásek podílí na udržení marionetářské tradice, a to nejen našeho divadla, ale celého českého loutkářství, které je od roku 2016 na seznamu Nehmotného kulturního dědictví lidstva UNESCO. K radosti naší i našich fanoušků tak přispěl k životaschopnosti této ojedinělé divadelní tradice,“ doplňuje Denisa Kirschnerová.
I Martin Klásek si už našel a vybral svého pokračovatele. Od roku 2017 s ním v rolích Spejbla a Hurvínka alternuje Ondřej Lážnovský.
Bohatý únorový program Divadla Spejbla a Hurvínka okoření hostující oblíbená kapela Bombarďák
V sobotu 12. února se na scéně Divadla Spejbla a Hurvínka poprvé představí Hurvínkova oblíbená kapela Bombarďák se svým mimořádně úspěšným interaktivním koncertem. Tuto originální show si velmi oblíbily nejen děti, ale i jejich rodiče. Je plná divokých písní a ztřeštěných tanečků, scének okořeněných aktivním zapojením dětských diváků. Díky mnoha slovním narážkám a fórkům se nebude nudit ani dospělý doprovod. Podrobnosti najdete na webu kapely https://www.bongobombardak.cz/.
Poté 25. února oslaví své narozeniny dlouholetý šéf uměleckého souboru Divadla Spejbla a Hurvínka Martin Klásek. V tento den se od 19.00 hod. představí ve hře pro dospělé „Ve dvou se to lépe …“. Určitě si představení nenechejte ujít, jelikož půjde zároveň i o jeho symbolické rozloučení s bohatou uměleckou kariérou.
Spejbl a Hurvínek nejsou žádní peciválové a od března vyrazí pobavit i mimopražské obecenstvo
Za Spejblem a Hurvínkem nemusíte cestovat až do pražských Dejvic, ale oni sami za vámi přijedou do vašeho města. Divadlo Spejbla Hurvínka totiž se svými oblíbenými představeními často hostuje i mimo svou domácí scénu. Kromě veleúspěšných zahraničních zájezdů nezapomíná ani na domácí publikum. Potom, co se na sklonku minulého roku představilo divákům v Berouně, Kladně, Písku a Chebu, pokračuje divadlo v domácích zájezdech opět v březnu. Na všechny hlavní postavy se mohou těšit diváci v Mělníce, kde je 6. března od 15.00 hod. čeká představení „Hurvínek a nezvaný host“. O deset dní později, 16. března, zamíří Spejbl i Hurvínek také do Hradce Králové, kde v 8:30 a v 10:30 potěší zejména dětské diváky hrou „Pohádky pro Hurvínka“.
Divadlo Spejbla a Hurvínka si letos jako připomínku své úplně první zahraniční cesty do Paříže z roku 1929 tento svůj zahraniční zájezd téměř po sto letech zopakuje a vystoupí v pařížském Českém centru.
Slaví svátek svatého Valentýna oblíbený taťulda?
Často se do divadla dostanou i zvídavé dotazy diváků (divaček) na potenciální romantické vztahy
mezi jednotlivými loutkami. Jak to má například pan Spejbl s bábinkou?
Co se týká pana Spejbla, ten nabyl za svůj více než stoletý život nepřekvapivě dost zkušeností. Zejména
na počátku své kariéry to byl (nebojíme se říci) až divoch. Otáčel se za kdejakou sukní. To, že bez úspěchu,
už na tom nic nemění. Někdy se i zdálo, že by se úspěch mohl dostavit, když například dotyčné o sobě navykládal mnoho zajímavého. Bohužel se to velkou měrou rozcházelo se skutečností. Dnes by ho pro tyto jeho „drobné“ lži možná někdo nazval sňatkovým podvodníkem.
Jeden takový nadějný vztah se rýsoval v roce 1930 ve hře Revue z donucení. Hurvínek v ní doručuje květiny Spejblově vyvolené, jisté Barboře Cimfulínové. Jenže zcela záměrně se jakoby podřekne, že Spejbl našel tu kytici
u hřbitova, že flámuje, stojí před finanční krizí a navíc nesnáší jejího psa. Když dotyčná dáma pod tíhou informací omdlí, připojí se k Hurvínkovi již zmíněný pes a odejde s ním. Ano – takto Spejblovic rodina přišla
k Žerykovi.
Na druhou stranu existovaly i dámy, které Spejblovu přízeň vyloženě vyhledávaly. Byly to takové předchůdkyně dnešní bábinky – paní Kateřiny Hovorkové. Dámy Frňoulová, Drbálková či Švitorková byly však pravým opakem Spejblových představ o partnerce, takže se celá desetiletí úspěšně jejich svodům vyhýbal. Není tedy divu,
že když se v roce 1971 k divadelní rodince připojila paní Kateřina, neměla proti takovému vycvičenému bojovníkovi za vlastní svobodu mnoho šancí. I ona by ráda navázala s panem Spejblem trochu bližší vztah,
avšak její pokusy o sblížení ani zdaleka nedosahují intenzity jejích předchůdkyň, a tak vše zůstává v rovině přátelství.