Singl cestování a zvýšený zájem lidí v důchodovém věku. Jaké jsou trendy letošní letní dovolené?

Cestovní kanceláře a agentury hlásí silnou letní sezónu. Na dovolenou by s nimi podle aktuálních odhadů mohlo vyrazit asi o čtvrtinu více Čechů než v minulém roce. K nejoblíbenějším destinacím se letos opět řadí Turecko, Řecko či Egypt. Cena týdenních zájezdů zde v průměru vyjde na 17 až 19 tisíc korun na osobu. Vedle tradičních forem cestování se objevují i nové trendy. V kurzu je například dovolená s prarodiči, popularitu získávají i zájezdy pro jednoho.

Letní dovolenou si letos dopřeje výrazně více Čechů než loni. Cestovní kanceláře hlásí v průměru čtvrtinový nárůst poptávky oproti předchozí sezóně. Ve výběru destinace zůstávají tuzemští občané konzervativní a vsázejí na osvědčené lokality. „Klienti si letos nejčastěji dopřejí osmidenní dovolenou v Turecku, kam na základě aktuálních dat prodejů v létě zamíří 23 procent cestovatelů. Následuje Řecko a Egypt. Vzrůstající zájem vykazuje Bulharsko a Tunisko, zatímco klasické destinace jako Itálie, Španělsko a Kanárské ostrovy si udržují stabilní popularitu,“ popisuje Jiřina Ekrt Jirušková, mluvčí cestovní agentury Invia.

Větší zájem registrují cestovní kanceláře i o klasickou dovolenkovou mekku Čechů – Chorvatsko. To za loňský rok navštívilo celkem 850 tisíc místních turistů, přičemž letos by to mohlo být ještě o 10 procent více. Aktuálně pozorujeme trend Čechů využívat přímé lety z Prahy a také jezdit do Chorvatska na kratší pobyty, například na prodloužené víkendy. Také se prodlužuje dovolenková sezona, kdy klienti jezdí do Chorvatska, v případě této destinace obsazujeme běžně termíny již od začátku května do konce října,“ uvádí Kateřina Pavlíková, mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

All inclusive ve čtyřhvězdičkovém hotelu

Určujícím kritériem při výběru je nepřekvapivě především poměr ceny a nabízených služeb. Podle dat Invie je pro tuzemské dovolenkáře podstatným faktorem pohodlí. Celkem 87 procent cestovatelů tak volí leteckou dopravu. Tři ze čtyř Čechů pak preferují all inclusive, nejčastěji ve čtyřhvězdičkovém hotelu. Pokud chtějí na dovolené ušetřit, krátí raději délku pobytu, než aby slevovali z kvality služeb. „Průměrná částka, kterou nyní Češi za letní týdenní dovolenou v Řecku utrácejí, je 18 980 korun za dospělého. V Turecku je to 18 200 korun, v Egyptě 17 100 korun, Tunisku 15 300 korun a Bulharsku pak 18 960 korun. Za dovolenou v Chorvatsku zaplatí klienti v průměru zhruba 10 400 korun,“ doplňuje Jiřina Ekrt Jirušková.

S výběrem pobytu tuzemští cestovatelé obvykle neotálejí. Zarezervováno mají nejčastěji několik měsíců dopředu. „Prázdninovou dovolenou lidé nejčastěji pořizují v lednu a únoru, jsou ale i tací, co ji koupí hned po představení letního katalogu, což v případě CK Blue Style bylo vloni v říjnu,“ říká Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style.

Dovolená s prarodiči i singl cestování

Ačkoli se Češi při plánování dovolených drží zajetých postupů, pár nových trendů vysledovat lze. Přibývá například rodin, které odjíždějí na pobyty i s prarodiči. Podle dat CK Blue Style bude mít letos na společné dovolené alespoň jednoho prarodiče hned 12 procent dětí. Dle statistik Invie se celkově meziročně zdvojnásobil počet lidí nad 65 let, kteří si objednali letní zájezd. Data cestovní agentury taktéž ukazují, že stále více lidí cestuje takzvaně „singl“. Dovolenou pro jednoho vyhledávají většinou lidé z velkých měst. Obvykle jde o ženy volící nejčastěji týdenní zájezdy do Egypta.

Větší konkurence tlačí na ceny i služby

Výraznějšímu zájmu o letní dovolené vedle klesající inflace nahrávají i příznivé ceny zájezdů. Jedním z důvodů je i silnější konkurence, která nastala v souvislosti s expanzí zahraničních hráčů na místní trh. Pro cestovní kanceláře je podle odborníka klíčové se kromě cen zaměřit i na kvalitní zákaznický servis. „Český zákazník je v sektoru dovolených na kvalitu klientské podpory poměrně náročný. Pokud ho jednou společnost zklame, obrátí se příště pravděpodobně na konkurenci,“ nastiňuje Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu. „Na druhou stranu, stejně, jako je řada Čechů konzervativní při výběru dovolených, bývají i velmi stálí u volby cestovky. Pokud získají důvěru v kvalitu a spolehlivost služeb dané kanceláře, neváhají mnohdy zájezdy dlouhodobě vybírat pouze u své prověřené značky,“ dodává.

Precizní zákaznická podpora podle odborníka zahrnuje například možnost komunikace s kanceláří prostřednictvím různých platforem od telefonu přes e-mail až po sociální sítě. Důležitá je v daném případě rychlost, flexibilita a empatie. Podstatnou roli hrají nadále také kamenné pobočky. „Zejména starší zákazníci, ale mnohdy i rodiny, stále preferují osobní sjednání zájezdu na pobočce. Vnímají to jako specifický rituál, který k dovolené patří. I přes jasný trend výběru dovolené online je proto důležité myslet na potřeby všech zákazníků,“ uzavírá Jan Nedělník.

Foto: Shutterstock

Čtěte dál …