Zdražování se Češi nezalekli, nákupy teplého oblečení frčí. Někteří jej budou nosit i doma.

Mírný nárůst cen zaznamenala polovina Čechů, redukovat sezónní nákupy přesto nebudou, potvrdil nedávný výzkum GLAMI Fashion (Re)search. Jako důvod uvedli mimo jiné fakt, že oblečení do chladného počasí potřebují. Češi pořizování módy nijak neplánují a pro nové se pětina vydává, jakmile je jim ve stávajícím oblečení chladno. Více než čtvrtina národa pak plánuje snížit účet za topení tím, že natáhne víc vrstev.

Zdražení si Češi všimli, jejich módní plány však nenarušilo


Vnímají Češi zdražování při nákupech módy? Pro 55 % z nich jsou ceny mírně vyšší, každý pátý pak označuje nárůst cen za znatelný. Je tu ale i 13 % těch, kteří nemají pocit jakéhokoli nárůstu. Více než tři tisíce respondentů průzkumu GLAMI Fashion (Re)search se přitom shodlo na jedné věci – teplé oblečení jako bundy, boty a svetry nakupují a budou i letos. „Pokusím se ušetřit nakupováním ve slevách, ale obecně neplánuji své výdaje výrazně snížit,“ zněla odpověď poloviny Čechů. Každý čtvrtý uvedl, že inflaci na svém životě pociťuje, ale nakupuje jen to nejnutnější, tudíž redukovat výdaje ani nejde. Dalších 25 % chce využít sezónních výprodejů, 23 % potřebuje teplé kousky pro sebe nebo své děti a 19 % necítí potřebu vzdát se záliby v nákupech módy.

Milovníci trendů brázdí butiky už od září, šetřiví čekají na listopad

Velké části dotazovaných (40 %) je jedno, kdy se do obchodů vydá.„Záleží na sezóně a mých potřebách,shodují se. Proaktivních 16 % okukovalo nové kolekce hned v září, necelá čtvrtina pak nakupuje, jakmile začíná být chladno. Spořivých 21 % nejprve nosí loňské modely a čeká na listopadové výprodeje.

„Přestože se Češi po dvou letech s pandemií přestávají bát kamenných prodejen, spolehlivě je otráví dlouhá řada či davy. Podle našich dat v takovém případě opouští prodejnu 7 z 10 lidí. To otevírá spoustu možností pro e-shopy, které nabízejí rychlé nákupy z pohodlí domova,” říká Eliška Hynková, brand manažerka GLAMI. 

Více než čtvrtina sníží účet za topení a raději se oblékne, jiní nikoliv

V GLAMI dále mapovali, jak se Češi staví k nadcházející zimě a šetření spotřeby energií.  Plánuje národ netopit a nosit o vrstvu oblečení víc? Celých 28 % ano! Dalších 28 % dodává, že bude záležet, kolik na elektřině a plynu skutečně zaplatí. Změnu neplánuje až 40 % domácností. Polovina z nich odmítá kompromisy a druhá už spotřebu stáhla natolik, že víc nemá z čeho. Že by jim byla po nocích zima se Češi nebojí, více než polovina plánuje nadále spát v obyčejném pyžamu, noční košili či tričku. 31 % letos zvolí teplejší pyžamo.

Foto: Adobestock

O reportu

Fashion (Re)search je dlouhodobý výzkumný projekt GLAMI o stavu české módní e-commerce, založený na kontinuálním sběru dat. Hlavním cílem je lepší porozumění dynamiky trhu módní e-commerce.

V tomto výzkumu byly použity výsledky dotazníku, který byl zodpovězen 3 074 uživateli (86 % žen, 13 % mužů, 1 % se nevyjádřilo). Sběr dat proběhl v září 2022.

O GLAMI

GLAMI bylo založeno v roce 2013 Tomášem Hodboďem a Michalem Jirákem jako vyhledávač pro vše, co se týká módy. Každý den GLAMI spojuje tisíce nakupujících se značkami a e-shopy na jednom místě. Díky chytré kategorizaci produktů a výběru módy šitému na míru každého jednotlivce GLAMI zjednodušuje objevování a nakupování módy.

Dnes zákazník v katalogu GLAMI.cz najde téměř 3 milionu produktů od více než 25 tisíc značek.  GLAMI patří do skupiny GLAMI.group a působí již v 14 zemích světa.

Čtěte dál …