Ještě donedávna bylo snem většiny mladých mít vlastní automobil či bydlení. To ale pomalu přestává platit. Důvodů je několik. Od ekonomických, přes ekologické až po změnu preferencí v oblasti kvality života.
Jednou z příčin posunu vztahu k vlastnění jsou bezpochyby ekonomické faktory. Mnoho mladých lidí dnes čelí vysokým nákladům na drahý život ve městě, vzdělání i základní životní náklady. Nechtějí se navíc omezovat v oblasti výdajů například za kulturu a zábavu. Investovat do vlastního vozu a jeho drahého provozu pro ně nedává smysl. A našetřit si na vlastní bydlení je pro mnoho z nich nedosažitelné.
Nejde ale jenom o finance, ale i o změny preferencí a životních hodnot. Generace Y a Z se líší od předchozích generací ve svých preferencích ohledně vlastnictví majetku. Mnozí mají větší prioritu v důrazu na životní styl a svobodu než na vlastnění majetku. Neradi se omezují v oblasti práce i místa bydlení. Proto si raději udržují flexibilitu a mobilitu, aby se snadno mohli přizpůsobit měnícím se okolnostem či přicházejícím příležitostem v oblasti práce, operativního stěhování se do jiných měst či států či cestování.
S tím souvisí i kvalita života. „Vlastnictví bydlení a auta může být časově a finančně náročné a může způsobit stres a úzkost. Někteří lidé se mohou rozhodnout pro jednodušší životní styl, který jim umožní více času a energie věnovat se rodině, přátelům, koníčkům či cestování,“ říká psycholožka Mgr. Simona Hřebíčková a dodává: „Generace Z si také více cení svobody a flexibility a upřednostňuje módní trend k nomádskému způsobu života, ve kterém si mohou snadno změnit místo pobytu. A to k motivaci mít například vlastní bydlení moc nenahrává.“
Mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu. Tomu všemu nahrává i snadnější přístup ke sdíleným službám, například v oblasti sdílených automobilů.
„Sdílená auta v současnosti využívá stále více Čechů. Jedná se většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si nejčastěji pochvalují svobodný životní styl bez nutnosti a komplikací automobil vlastnit a s tím spojené nízké náklady služby. Stále více lidí si také uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10 000 km, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime a dodává: „Náš vozový park tvoří moderní vozy Toyota s hybridním pohonem, který je v současnosti podle nás i ze zpětné vazby zákazníků ideálním řešením. Jedná se o nejefektivnější variantu s jistotou dojezdu, navíc ekologickou. Z našich dat vyplývá, že 52 % jízdy využívají vozy energii, kterou si samy jízdou vytvoří. Respekt k životnímu prostředí je totiž důležitým hlediskem pro generaci Y a Z.“
Tím, jak je pořízení vlastního bydlení stále nedostupnější roste význam nájemního bydlení. Už i v ČR začaly masivněji růst developerské projekty zaměřené na nájemní bydlení. Nabídka meziročně vzrostla i v Česku a bude nadále růst, především v Praze a dalších velkých městech. Cílovou skupinou je zejména mladá generace, která si nemůže vlastní bydlení dovolit. A také má ráda určitou svobodu, která jí umožňuje se operativně přestěhovat do jiného města či na několik měsíců vyrazit do světa a pracovat na dálku třeba z druhé strany zeměkoule.