Za vysloužilý telefon dostanou zákazníci Vodafonu peníze přímo na bankovní účet. Šetřit planetu se vyplatí.

Množství elektronického odpadu setrvale roste, podle posledních údajů OSN ho lidé vyprodukují více než 53 milionů tun ročně. Také v šuplících českých domácností se nachází obrovské množství bezprizorních telefonů. Vodafone proto přichází snovou online službou RE-START, která zákazníkům umožňuje jednoduše a rychle získat peníze za jejich nepotřebné, ale stále funkční zařízení. Vše si mohou vyřídit odkudkoliv a bez nutnosti navštěvovat prodejnu. Navíc za každý takto získaný přístroj, který se díky RE-STARTU opětovně využije, globální Vodafone Group přispěje jednu libru organizaci WWF zabývající se ochranou přírody. 

Na první pohled se zdá, že jeden nepoužívaný mobil doma nic neznamená a místa tolik nezabere. Ale opak je pravdou. Kdybychom dali dohromady vysloužilá zařízení ze šuplíků všech českých domácností, dostaneme se až ke dvanácti milionům kusů. Pokud by se všechna tato zařízení podařilo opětovně využít, významně by se ušetřily náklady na těžbu mnoha primárních materiálů. Jednou z cest, jak toho docílit, je služba RE-START, která dává nevyužívaným telefonům nový život a Vodafone ji v České republice zavádí od 1. prosince 2022. 

Jak to celé funguje? 

Zákazník, který se rozhodne využít RE-STARTu a nabídnout k výkupu své zařízení, vše vyřídí online třeba během obědové pauzy v kanceláři nebo z pohodlí svého obývacího pokoje. Stačí si naskenovat QR kód z webové stránky a zvolit příslušný model telefonu v zobrazeném seznamu. Poté přichází na řadu digitální diagnostika, která spočívá ve vyplnění několika otázek ohledně případných kosmetických poškození, citlivosti na dotyk nebo stavu obrazovky. Celý tento proces zabere jen pár minut a po jeho dokončení zákazníkovi přijde obratem konkrétní cenová nabídka. V případě, že ji zákazník akceptuje, je mu zaslán štítek pro bezplatnou přepravu do partnerské společnosti ReCommerce, která zajišťuje opravu a renovaci vykoupených telefonů. Po přijetí telefonu proběhne rychlé ověření zadaných online údajů a peníze za výkup se do 48 hodin objeví na bankovním účtu zákazníka.

Málo se mluví o tom, že elektronika hraje vboji sklimatickou změnou obrovskou roli. Její množství navíc s postupující digitalizací extrémně roste. Pouhým nákupem repasovaného telefonu lze přitom ušetřit až 50 kilogramů uhlíkových emisí a odpadá potřeba vytěžit téměř 80 kilogramů nových surovin. Ve Vodafonu je pro nás nesmírně důležité pomáhat zákazníkům kekologičtějšímu chování a RE-START je skvělá možnost, jak získat kromě dobrého pocitu i hmatatelnou odměnu za starší telefon, který je ale ještě funkční a může někomu posloužit. Prozatím budeme vykupovat jen mobilní telefony, ale časem chceme umožnit výkup i dalších elektrozařízení, abychom přírodě ulevili ještě více,“ říká Zuzana Holá, ředitelka komunikace a udržitelnosti Vodafonu.  

I recyklace má smysl  

Kromě nevyužívaných modelů Češi schraňují i velké množství telefonů, kterým už definitivně zazvonil umíráček. Pokud by skončily v koši, znamenalo by to riziko uvolňování toxických látek do životního prostředí – až 40 % nebezpečného olova na skládkách pochází právě z elektroodpadu. Nefunkční zařízení je nejlepší recyklovat, a také s tím Vodafone dlouhodobě pomáhá. „Vysloužilá elektrozařízení mohou lidé v našich prodejnách vracet už od roku 2005 a my prostřednictvím partnerů zajišťujeme jejich recyklaci. Odevzdat nefunkční telefon nebo tablet může ve všech našich pobočkách kdokoliv, bez ohledu na to, jakého má operátora,“ popisuje Zuzana Holá. A doplňuje: „Každý, kdo své vysloužilé zařízení odevzdá na pobočce Vodafonu, přitom přispívá kromě ochrany planety i další dobré věci. Peníze z recyklace totiž putují na podporu společensky prospěšných projektů Nadace Vodafone, například aplikace Záchranka, Echo nebo Bright Sky, která pomáhá obětem domácího násilí.“ 

Milion liber pro projekty organizace WWF

V projektu nazvaném Milion mobilů pro planetu věnuje globální Vodafone Group za každý telefon vybraný v rámci programu RE-START nebo odevzdaný k recyklaci 1 britskou libru (nebo její ekvivalent v lokální měně) na podporu projektů organizace WWF, který se zabývá zejména ochranou ohrožených živočišných druhů a podporou biodiverzity. Projekt Milion mobilů pro planetu má za cíl motivovat zákazníky k zodpovědnému přístupu k přírodě. „Vítáme iniciativu Vodafonu, která pomáhá snižovat ekologickou stopu. Podpora cirkulární ekonomiky má totiž klíčový význam pro udržitelné využívání přírodních zdrojů. Na ekologický dluh začínáme žít každý rok dříve, letos dokonce už od 28. července,“ říká Lenka Fryčová z české pobočky organizace WWF.

Více informací o tom, jak Vodafone snižuje dopad své činnosti na životní je prostředí, je k dispozici na webových stránkách nebo v nejnovější Zprávě o udržitelném podnikání.

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 47 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. červnu 2022 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a 160 milionů připojených IoT zařízení a platforem.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz

Čtěte dál …