Vodafone spustil mobilní privátní 5G síť ve ŠKODA AUTO

Mobilní privátní standalone 5G síť umožní společnosti ŠKODA AUTO dál digitalizovat výrobu i logistiku. Firma tak otestuje nejmodernější a nejbezpečnější mobilní technologii, ve které budou komunikovat roboti, stroje a senzory při výrobě automobilů. Privátní bezdrátová síť běží na frekvencích v licencovaném pásmu. Pro automobilku ji postavila společnost Vodafone a síť je integrována do stávající infrastruktury datové sítě mladoboleslavské továrny.

V jednom z největších výrobních závodů v České republice – v automobilce ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi se rozbíhá první komerční testovací standalone 5G síť. Standalone znamená, že jde o skutečně samostatně fungující 5G síť jak na rádiové části, tak v rámci hlavního systému neboli v jádru sítě (core). Všechny 5G sítě v České republice, které doposud byly uvedeny do komerčního provozu, jsou tzv. non-standalone, tedy jsou hybridem mezi generacemi technologií 4G (LTE) a 5G.

Nejbezpečnější a nejstabilnější způsob bezdrátového připojení

Mobilní privátní síť (MPN – anglicky Mobile Private Network) využívá stejné prvky infrastruktury jako veřejná mobilní síť s tím rozdílem, že svou mobilní privátní síť má firma instalovanou ve své lokalitě a dedikovanou pouze pro sebe. Jedná se tak o nejbezpečnější a nejstabilnější způsob připojení. Svou bezpečností a flexibilitou MPN předčí i připojení přes Wi-Fi.

Mobilní privátní sítě využijí především firmy, které potřebují bezdrátově připojit zařízení, na kterých je závislý celý výrobní nebo digitalizační proces. Síť je navržena a dále upravována podle individuálních potřeb zákazníka, především se jedná o parametry přenosových rychlostí, latence, spolehlivosti a dostupnosti celého systému.

Parkování vyrobených aut bez zásahu řidiče

„Máme požadavky od jednotlivých oddělení na spolehlivou bezdrátovou komunikaci s vysokou dostupností. Mobilní 5G privátní síť nám pomůže například v automatizaci parkování aut. Vyrobená auta přemístíme na odstavné parkoviště bez zásahu řidiče pouze pomocí automaticky řízených vozíků. Mobilní privátní síť plánujeme využít i pro automatické nahrávání softwaru a nastavení vyráběného automobilu,“ říká Martin Polák, odborný koordinátor plánování datových sítí společnosti ŠKODA AUTO.

Mobilní privátní testovací 5G síť pro automobilku postavil Vodafone v rádiové i systémové části na technologiích společnosti Nokia. Dodané řešení bude vždy aktualizované po bezpečnostní i funkční stránce. Technologie je ve vlastnictví společnosti ŠKODA AUTO a je provozována s pomocí Vodafonu a technologického partnera Nokia. Správu MPN bude provádět ŠKODA IT.

„Nasazení 5G technologií probíhá ve veřejné telefonní síti v celé České republice. Vodafone je aktuálně jedničkou na trhu a 5G signálem pokrývá už přes 70 % populace. Firmy mohou 5G mobilní privátní síť nasadit ve své lokalitě a využít ji jako základní stavební kámen na cestě k digitalizaci. Protože právě stupeň digitalizace dnes významně ovlivňuje obchodní úspěch firem a jejich konkurenceschopnost,“ říká Veronika Brázdilová, viceprezidentka pro firemní zákazníky Vodafonu. A dodává: „Velmi si vážíme této strategické spolupráce se ŠKODA AUTO. Je to pro nás důležitý milník, který jen podtrhuje fakt, že jsme lídry v této oblasti na českém trhu.“

O společnosti Vodafone

Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě, je největším světovým poskytovatelem připojení k internetu věcí (IoT) a naše technologická platforma M-Pesa v Africe umožňuje 50 milionům lidí těžit z přístupu k mobilním platbám a finančním službám. Mobilní a pevné sítě provozujeme v 21 zemích a ve 52 dalších spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. K 30. září 2021 jsme měli více než 300 milionů mobilních zákazníků, více než 28 milionů zákazníků s pevným připojením, více než 22 milionů televizních zákazníků a přes 130 milionů připojených IoT zařízení.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 3,9 milionu připadá na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz

Čtěte dál …