Dvacátý první ročník soutěže Sodexo Zaměstnavatel roku zahájil příjem přihlášek. Registrace, která trvá do 14. dubna, probíhá výhradně přes webový formulář na www.zamestnavatelroku.cz. Pořadatelem soutěže je už od samého začátku Klub zaměstnavatelů a jeho ředitel Pavel Hulák, hlavním partnerem pak společnost Sodexo Benefity. Letošní novinkou je záměr udělit v případě dostatečného počtu přihlášených také speciální celostátní cenu pro organizace z veřejného sektoru a státní správy.
Různých žebříčků a firemních soutěží je celá řada. Čím je Zaměstnavatel roku specifický?
Tereza Knířová, Head of Communications Sodexo Benefity: Zaměstnavatel roku je jediná soutěž, která tuzemské firmy hodnotí z pohledu lidských zdrojů. Jejím cílem je ocenit společnosti s výborným přístupem k zaměstnancům. K hodnocení využívá metodiku Saratoga, kterou pro sledování zdraví firem vyvinula společnost PricewaterhouseCoopers.
Startujete třetí dekádu. Jak se za těch 20 let toto ocenění proměnilo?
Pavel Hulák: První, co mě napadá, je výrazné posílení prestiže a vnímání soutěže ze strany odborné veřejnosti. Pomohla k tomu také média, ale ještě více asi sociální sítě. Hlavně LinkedIn, kde jednotlivé příspěvky třeba o zahájení soutěže nebo k jejím výsledkům dosahují mnohatisícových zobrazení a celkový počet se každoročně pohybuje okolo půl miliónu. Díky tomu se nám firmy v posledních letech hlásí ještě dříve, než oficiálně ročník odstartujeme.
T. K.: Snažíme se, aby se soutěž neustále posouvala a reagovala na současné dění. Hodnocení v hlavních kategoriích je totiž již mnoho let stejné a naprosto transparentní díky garantované a nestranné metodice Saratoga. Ta umožňuje srovnávat firmy i v čase nebo napříč obory. Jde o spravedlivé a nezpochybnitelné hodnocení, nezachycuje ale příliš pohled zaměstnanců. Proto jsme před třemi lety přidali další kategorii postavenou právě na hodnocení pracovní atmosféry ve firmě samotnými zaměstnanci. V posledním roce pak přibylo hodnocení zaměstnaneckých kantýn.
V jaký kategoriích se soutěží?
P. H.: Stejně jako v předchozích ročnících se tituly budou udělovat v kategoriích do 500, do 5000 a nad 5000 zaměstnanců, a to na celostátní úrovni i v jednotlivých krajích. Počtvrté bude vyhlášen Férový zaměstnavatel s dobrou atmosférou, který vychází z hodnocení samotných zaměstnanců na webu atmoskop.cz.
Zmiňovala jste soutěž kantýn. Jaké jsou další doplňkové ceny?
T. K.: Kantýnu roku, která oceňuje kvalitní zaměstnanecké stravování, považujeme za důležitou, protože stravování ve firmách výrazně poznamenal covid a současný extrémní růst cen. Proto právě v této oblasti hledáme příklady dobré praxe. Samozřejmě nebude chybět ani Cena personalistů za nejlepší HR projekt a Cena za ochranu zdraví. Všechny vyhlásíme při celostátním galavečeru v polovině června.
Jakým způsobem soutěž poznamenala pandemie covidu a už rok trvající válka na Ukrajině?
P. H.: Loni v únoru po začátku tragického válečného konfliktu jsme měli obavy, že Zaměstnavatel roku snad ani nezačne. Firmy měly jiné starosti, posílaly pomoc Ukrajině, řešily problémy, včetně ubytování svých ukrajinských zaměstnanců a jejich rodin, někde musely omezovat výrobu. S určitým zpožděním se nakonec loňský ročník rozeběhl a my jako organizátoři ocenění jsme dodrželi příslib odeslat část našich tržeb na pomoc bránící se Ukrajině.
Covid velmi poznamenal také vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Jaké jsou aktuální trendy v této oblasti?
T. K.: Pandemie otevřela otázku práce z domova a flexibilní pracovní doby. Prakticky ze dne na den začalo fungovat něco, čemu se firmy hodně bránily, a ukázalo se, že pokud obě strany chtějí, funguje to skvěle. Je evidentní, že právě benefity z oblasti práce s časem jsou klíčové pro psychickou pohodu zaměstnanců. Ta se kromě náboru nových zaměstnanců stala klíčovým tématem mezi personalisty. Vidíme to i na stoupajícím zájmu o benefity pro volný čas.
Kolik účastníků letos očekáváte a která kategorie bude podle vašich zkušeností nejvýrazněji zastoupena?
P. H.: Každoročně se nám registruje přes 150 firem, ačkoliv ne všechny nakonec zvládnou soutěžní dotazník PwC Saratoga vyplnit, případně neprojdou vyřazovacími kritérii. Letos zatím pozorujeme zvýšený zájem, takže očekáváme překročení hranice 200 registrovaných účastníků.
Zaměstnavatel roku 2023 – harmonogram
do 14. dubna – odevzdání vyplněných dotazníků PwC Saratoga do tří hlavních kategorií Zaměstnavatele roku (do 500, do 5000 a nad 5000 zaměstnanců)
květen a červen 2023 – regionální kola, celkem sedm akcí vždy pro dva kraje současně
červen 2023 – galavečer Zaměstnavatele roku 2023, vyhlášení celostátních výsledků v hlavní i doprovodných kategoriích (Cena personalistů za nejlepší HR projekt, Cena za ochranu zdraví, Kantýna roku, Férový zaměstnavatel)
Titulní foto Klub zaměstnavatelů: Ocenění z loňského ročníku