Ochota měnit místa stoupá, změnu častěji zvažují i loajální zaměstnanci, výše mzdy je vzhledem k aktuální inflaci v popředí zájmu

Boj o kandidáty na volná pracovní místa v České republice pokračuje. Volných míst je mnoho, což ukazuje na optimismus firem ohledně obchodního potenciálu v letošním roce, na druhou stranu, mnoho volných míst zůstává neobsazených dlouhé měsíce.

Společnost Hays proto provedla v březnu 2022 průzkum mezi uchazeči na kvalifikovaná pracovní místa, ve kterém se zaměřila na faktory, které vedou k přijetí pracovní nabídky a ochotě ke změně v závislosti na délce působení na pracovní pozici. Průzkumu se zúčastnilo 351 respondentů.

Náplň práce má u uchazečů nejvyšší důležitost a rozhoduje se dle ní 35 % respondentů. Výše mzdy je pak v závěsu o jedno procento a je klíčová pro 34 % zaměstnanců. Vysoko v požadavcích se drží i možnost pracovní flexibility a práce z domova, tu vyhledává 19% respondentů průzkumu. Oproti tomu, pro uchazeče není až tolik zásadní vzdálenost firmy od bydliště (4%), pověst firmy (3%), kariérní růst (4%) a bonusy a benefity (1%).

Sándor Bodnár, ředitel personálně poradenské společnosti Hays komentuje výsledky průzkumu takto: „Pracovních nabídek je aktuálně velké množství, uchazeči mají z čeho vybírat a porovnávat. Výše mzdy je v popředí zájmu uchazečů zejména vzhledem k aktuální inflaci. Zaměstnanci nyní více sledují mzdy na pracovním trhu a zajímají se o jejich vývoj, srovnávají svého zaměstnavatele s konkurencí. Není výjimkou, že se přihlásí do výběrového řízení, aby zjistili svou cenu na trhu.“

Nízký zájem o bonusy a benefity s tímto trendem pak souvisí – důležitá je finanční nabídka jako celek – lidé chtějí vědět přesně, na jakou částku měsíčně si reálně přijdou. Zejména u juniorních pozic je důležitá výše základní mzdy. Mezi benefity pak vyhrávají ty, které pomohou dále uspořit náklady, jako například příspěvky na dopravu, různá pojištění či zvýhodněné produkty, v případě seniorních rolí roste zájem o možnost nákupu firemních akcií. Značka firmy opět více zajímá spíše juniorní uchazeče, kteří chtějí pracovat pro známé a silné brandy s atraktivními produkty. Zajímavé pracovní náplni společně s motivující mzdou ovšem obvykle nekonkuruje.

Mezi uchazeči o práci roste i podíl těch, kteří na své současné pozici působí delší dobu – 31 % respondentů průzkumu, kteří se zajímají o nové příležitosti, působí na současné pozici déle než pět let. Tito kandidáti jsou častěji přímo oslovováni a hledají něco navíc – lepší mzdu, větší flexibilitu, samostatnost. Druhou nejpočetnější skupinou, která hledá novou práci, jsou ti, kteří působí na aktuální roli 3-5 let. Jejich hlavní motivací je zejména mzdové ohodnocení a možnost kariérního posunu. Četnou skupinu ale tvoří také uchazeči, kteří na dané pozici působí i méně než 1 rok – těchto zájemců o pracovní místo bylo v průzkumu téměř 19 %. „Zejména mladí lidé se nebojí zariskovat, chtějí si vyzkoušet různé profese, různá pracovní prostředí, hledají především nové výzvy a zkušenosti. Změna zaměstnavatele či profese po méně než jednom roce je tedy v posledních letech poměrně běžným jevem a ani covidové období na tomto faktu nic nezměnilo.“, říká Sándor Bodnár z Hays.

Čtěte dál …