Ochota měnit místa stoupá, změnu častěji zvažují i loajální zaměstnanci, výše mzdy je vzhledem k aktuální inflaci v popředí zájmu

Boj o kandidáty na volná pracovní místa v České republice pokračuje. Volných míst je mnoho, což ukazuje na optimismus firem ohledně obchodního potenciálu v letošním roce, na druhou stranu, mnoho volných míst zůstává neobsazených dlouhé měsíce.

Společnost Hays proto provedla v březnu 2022 průzkum mezi uchazeči na kvalifikovaná pracovní místa, ve kterém se zaměřila na faktory, které vedou k přijetí pracovní nabídky a ochotě ke změně v závislosti na délce působení na pracovní pozici. Průzkumu se zúčastnilo 351 respondentů.

Náplň práce má u uchazečů nejvyšší důležitost a rozhoduje se dle ní 35 % respondentů. Výše mzdy je pak v závěsu o jedno procento a je klíčová pro 34 % zaměstnanců. Vysoko v požadavcích se drží i možnost pracovní flexibility a práce z domova, tu vyhledává 19% respondentů průzkumu. Oproti tomu, pro uchazeče není až tolik zásadní vzdálenost firmy od bydliště (4%), pověst firmy (3%), kariérní růst (4%) a bonusy a benefity (1%).

Sándor Bodnár, ředitel personálně poradenské společnosti Hays komentuje výsledky průzkumu takto: „Pracovních nabídek je aktuálně velké množství, uchazeči mají z čeho vybírat a porovnávat. Výše mzdy je v popředí zájmu uchazečů zejména vzhledem k aktuální inflaci. Zaměstnanci nyní více sledují mzdy na pracovním trhu a zajímají se o jejich vývoj, srovnávají svého zaměstnavatele s konkurencí. Není výjimkou, že se přihlásí do výběrového řízení, aby zjistili svou cenu na trhu.“

Nízký zájem o bonusy a benefity s tímto trendem pak souvisí – důležitá je finanční nabídka jako celek – lidé chtějí vědět přesně, na jakou částku měsíčně si reálně přijdou. Zejména u juniorních pozic je důležitá výše základní mzdy. Mezi benefity pak vyhrávají ty, které pomohou dále uspořit náklady, jako například příspěvky na dopravu, různá pojištění či zvýhodněné produkty, v případě seniorních rolí roste zájem o možnost nákupu firemních akcií. Značka firmy opět více zajímá spíše juniorní uchazeče, kteří chtějí pracovat pro známé a silné brandy s atraktivními produkty. Zajímavé pracovní náplni společně s motivující mzdou ovšem obvykle nekonkuruje.

Mezi uchazeči o práci roste i podíl těch, kteří na své současné pozici působí delší dobu – 31 % respondentů průzkumu, kteří se zajímají o nové příležitosti, působí na současné pozici déle než pět let. Tito kandidáti jsou častěji přímo oslovováni a hledají něco navíc – lepší mzdu, větší flexibilitu, samostatnost. Druhou nejpočetnější skupinou, která hledá novou práci, jsou ti, kteří působí na aktuální roli 3-5 let. Jejich hlavní motivací je zejména mzdové ohodnocení a možnost kariérního posunu. Četnou skupinu ale tvoří také uchazeči, kteří na dané pozici působí i méně než 1 rok – těchto zájemců o pracovní místo bylo v průzkumu téměř 19 %. „Zejména mladí lidé se nebojí zariskovat, chtějí si vyzkoušet různé profese, různá pracovní prostředí, hledají především nové výzvy a zkušenosti. Změna zaměstnavatele či profese po méně než jednom roce je tedy v posledních letech poměrně běžným jevem a ani covidové období na tomto faktu nic nezměnilo.“, říká Sándor Bodnár z Hays.

Čtěte dál …

Drogerie ROSSMANN nabízí široký a kvalitní sortiment zdravé výživy. Zákazníci zde mohou nakoupit vedle zavedené značky enerBiO nově také produkty Alnatura.

Jídlo tvoří nedílnou součást našeho života. To, co jíme, ovlivňuje často nejen náš vzhled, ale také psychickou pohodu. Snažíme se proto přiblížit aktuálním trendům ve zdravé výživě a upravit celkově náš životní styl. BIO a EKO produkty jsou nyní stále více v kurzu. Na...

pokračovat ve čtení