V uplynulém školním roce se v neziskovém spolku Aignos, zaměřeném na vzdělávání o umělé inteligenci (AI), rozhodně nenudili. Oceňovaný spolek uspořádal přes dvě stovky akcí po celém Česku – primárně na školách, ale také pro firmy, státní správu i širokou veřejnost. Velká část aktivit se zabývala využitím AI pro kreativní učení a proběhla díky podpoře MKČR; tyto projekty (DigiUm, Robopis a Tvoříme s AI) navíc uzavřely inspirativní a praktické výstupy.
„V tomhle školním roce to byla opravdu jízda, od září do června jsme se prakticky nezastavili,“ usmívá se spoluzakladatel a předseda spolku Aignos Martin Richter. „Jsme ale hrozně rádi, že jsme mohli objet doslova celou republiku a bavit se s tisícovkami lidí o umělé inteligenci v nejrůznějších kontextech. Jsme prostě takoví ‚dělníci digitální gramotnosti‘ – snažíme se ji budovat odzdola.“
Aktivity spolku, který funguje již od roku 2021 a v minulosti zaujal například projektem AI prezident, se letos věnovaly nejen seznámení s technologií AI a jejímu praktickému využití, ale třeba i analýzám pro vysoké školy, vlivu AI na lidskou kreativitu, interaktivním AI instalacím či generovaným dezinformacím.
„Primárně jsme letos působili na základních a středních školách a v knihovnách. Většinu workshopů jsme mohli nabízet zdarma díky podpoře Ministerstva kultury,“ vysvětluje Richter s tím, že konkrétně se jednalo o Podporu projektů kreativního učení. Projekt Tvoříme s AI byl podpořen už v minulém školním roce, letos k němu za Aignos přibyly ještě další dva projekty Robopis a DigiUm. Ani to ovšem nebylo všechno. „Děláme i workshopy pro univerzity, firmy, úředníky nebo profesní skupiny, účastníme i různých konferencí a akcí pro širokou veřejnost,“ doplňuje Richter.
„Inspirátor“ dává kreativní tipy do výuky
Workshopy DigiUm se zaměřovaly na kreativní a umělecké využití AI ve výuce. Byly určeny především pedagogickým pracovníkům na ZŠ a SŠ, kterých se do projektu zapojilo kolem 600. Nasbírané zkušenosti přetavil Aignos v příručku Inspiralog a interaktivního AI asistenta Inspirátor, oba výstupy jsou určené vyučujícím na různých stupních škol.
„Inspiralog je taková přehlídka různorodých scénářů, jak lze kreativně pracovat s AI napříč předměty – od češtiny přes biologii až po tělocvik,“ popisuje Ondřej Hrách, druhý ze spoluzakladatelů spolku. Podle Hrácha nejde o soustavu detailních metodik, nýbrž o stručně popsané a snadno realizovatelné nápady, kterými se mohou vyučující rychle inspirovat. „Vzhledem k zaměření projektu klademe v Inspiralogu důraz hlavně na podporu kreativního učení a na práci s ‚uměleckými‘ výstupy AI, ale myslím, že si tam přijde na své každý vyučující.“
A co interaktivní asistent Inspirátor? „Toho určitě doporučuju vyzkoušet,“ láká Hrách, „protože se snaží na základě informací z Inspiralogu dávat vyučujícím personalizované tipy do výuky a dokáže poradit i zcela nové nápady.“ Inspirátor je přístupný zdarma na webu ChatGPT – stačí se přihlásit do bezplatného účtu.
Když teenageři píšou příběhy s AI
Projekt Robopis se odehrával v knihovnách a zapojili se do něj žáci od 8. tříd po maturitu, jejich vyučující a zástupci knihoven – celkem přes 1300 účastníků. Během 2,5hodinového workshopu žáci spolu s generátory textu vytvářeli originální příběhy, básně či divadelní scénky. Ty nejpozoruhodnější Aignos zpracoval do působivé brožury (lze zaslat i tištěnou verzi; e-book bude k dispozici též přes Městskou knihovnu v Praze).
Anna Štádlerová, lektorka Aignosu a úspěšná literární překladatelka, popisuje, jak texty vznikaly: „Rozhodně ne tak, že by si žáci z jedné věty nechali vygenerovat příběh a jdeme domů,“ směje se. „Snažili jsme se je přimět kriticky přemýšlet o tvůrčím procesu: kde dává smysl generátory textu využívat, kde ne… Je také potřeba umět si uvědomit, co a proč chci vlastně tvořit, a potom pracovat s AI tak, abych neztrácela kontrolu – tahle dovednost bude do budoucna extrémně důležitá.“ I proto je podle ní dobře, že na workshopech byli přítomni i vyučující a knihovníci.
S brožurou textů je Štádlerová nadmíru spokojena. „Hezky ilustruje, jak různě se dá s AI pracovat, a můžeme ji brát i jako průřez tématy, která současné teenagery zajímají.“ Příběhy bychom však neměli vnímat jako ukázku nejlepší dosažitelné kvality tvůrčího psaní s AI: „Přece jen studenti měli na tvorbu dost omezený čas a primárně experimentovali. Sami často říkali, že kdyby měli času víc, tak by asi napsali něco lepšího – i bez AI. Doporučuju proto nečíst jen samotné texty, ale i naše úvodní slovo a komentáře a především komentáře tvůrců, které jsme do brožury rovněž zařadili.“
Tvořivost 2.0 – AI v rukou teenagerů
Workshopy Tvoříme s umělou inteligencí navázaly na stejnojmenný projekt z předchozího roku. Podobně jako u Robopisu se zaměřovaly na objevování možností a limitů tvůrčí spolupráce lidí a strojů, avšak zde s důrazem na vizuální a multimediální tvůrčí projekty. Téměř 1500 teenagerů na školách napříč Českem tvořilo společně s AI kreativní a umělecká díla – ve formě obrazů, videí, písní nebo třeba prezentací. Výběr z těchto děl je nyní k vidění v Městské knihovně v Praze-Petřinách; výstava nese název Tvořivost 2.0 – AI v rukou teenagerů. Slavnostní vernisáž proběhla 21. června.
„Můžete si tu prohlédnout mimo jiné 22 velkoformátově vytištěných obrazů, které vytvořili školáci ve spolupráci s nástroji generativní AI,“ upřesňuje Petr Salaba, lektor Aignosu, filmový režisér a známý popularizátor AI. „Vybrali jsme taková díla, která nám připadala něčím pozoruhodná – ať už vizuální působivostí, nebo naopak i nedostatky typickými pro současné generátory.“
K čemu je ale vůbec takové „AI umění“ naší společnosti dobré? „Platí to samé jako u Robopisu: my neříkáme, že musíme najednou všechno tvořit skrz AI nebo že to je v něčem lepší,“ připomíná Salaba. „Nicméně AI čím dál víc zasahuje i do tvůrčích činností. A my tohle téma zkoumáme z různých perspektiv: třeba jak můžu s AI pracovat tak, aby moji tvořivost neomezovala, ale naopak podporovala?“ I samotná výstava vyzývá ke kritickému zamyšlení nad proměnami umění a kreativity v éře AI.
Cílem projektu Tvoříme s AI bylo také inspirovat zúčastněné pedagogy k novým metodám kreativního učení. „To aby na téma mohli navázat i ve své výuce, aby to nekončilo jedním workshopem,“ vysvětluje Salaba.
Porazí AI člověka v AZ kvízu?
Kromě grantových projektů Aignos stihl i řadu dalších aktivit. „Například různé zajímavé spolupráce s univerzitami, včetně analýzy postojů k AI na FSV UK. Dále třeba interaktivní eduaplikaci pro výstavu o Jiřím Wolkerovi. Zvládli jsme i nějaké workshopy pro firmy, úředníky ve státní správě nebo profesní skupiny – divadelníky, knihovníky, literární překladatele…“ vyjmenovává Martin Richter. „A taky jsme se objevili v různých debatách, na konferencích, v podcastech nebo v Dobrém ránu na ČT.“
Ondřej Hrách ho doplňuje: „Jeden z nejlepších zážitků byl v rámci Dnů AI. Ve spolupráci s Českou televizí a Brno.ai jsme uspořádali speciální AZ kvíz, kde proti sobě hráli lidé a generátory textu.“ A kdo vyhrál? „No, vyhrál generátor Claude, i když je pravda, že jsme mu museli dost pomáhat s výběrem políček. I tak z toho ale byl moderátor Aleš Zbořil dost zbořený,“ vzpomíná Ondřej se smíchem. „Naštěstí hned vedle jsme tam měli ‚AI relaxační koutek‘, tak se z toho mohl jít zrelaxovat.“
Ocenění jako motivace pokračovat
Zápal, s jakým parta mladých „dělníků digitální gramotnosti“ přistupuje ke svým aktivitám, nezůstává bez odezvy. Na podzim 2023 se Aignos stal finalistou hned dvou ocenění – AI Awards v kategorii Vzdělávání a cen Gratias tibi Člověka v tísni. „Sice jsme nezískali první místo, ale proto to samozřejmě neděláme,“ říká Martin Richter. „I tak nás to hrozně těší a motivuje pokračovat dál.“
A kam tedy dál? „Kromě pokračování některých dosavadních projektů bychom se od září rádi zaměřili na hlubší práci s kolektivy a na různorodá společenskofilozofická témata spojená s technologií umělé inteligence,“ zakončuje Ondřej Hrách. „Ostatně právě tato ‚měkčí‘ témata – kromě vlivu AI na lidskou kreativitu také například budoucnost práce, dopady AI na životní prostředí nebo mezilidské vztahy v době AI – začínají rezonovat ve společnosti čím dál více. A my se s Aignosem budeme snažit pomoct, abychom se z toho nezbláznili a abychom na tuhle nevyzpytatelnou budoucnost byli v Česku připraveni aspoň o malinko lépe.“