Na Vánoce chtějí být Češi hlavně doma s blízkými. Vycestovat plánuje jen minimum z nás

Nejnovější průzkum, který zrealizovala společnost Coca-Cola ČR/SR, ukazuje, že Češi se na Vánoce dobře připravují. Zhruba 50 % z nás totiž nakupuje dárky průběžně během tří měsíců před Vánoci. Dalších 25 % oslovených Čechů se do nákupů pustí během adventu. Pro více než 70 % oslovených je na Vánoce nejdůležitější domácí pohoda. Dvě třetiny Čechů mají nejraději sledování pohádek a stejný počet na Vánocích oceňuje hlavně přítomnost nejbližších. Cestovat a opustit svou rodnou zemi plánují během svátků jen 4 % ze všech oslovených.

Vánoce jsou pro Čechy obdobím magické atmosféry, dobrého jídla i pití

Dobré jídlo a pití je dalším neodmyslitelným prvkem českých Vánoc. Ostatně pro více než 55 % oslovených je vánočním symbolem bramborový salát a kapr. Na slavnostní tabuli pak u téměř poloviny z nás nesmí chybět nealkoholické kolové nápoje, přičemž prim hraje Coca-Cola, kterou na Vánoce volí téměř polovina oslovených. „Jsme rádi, že značka Coca-Cola patří v myslích lidí právě k Vánocům. Kamion ozdobený světýlky a Santa Claus jsou s naší značkou a Vánoci již po léta neodmyslitelně spjaté. I v Čechách či na Slovensku vidíme, že se lidé ve městech každoročně těší, až k nim náš vánoční kamion zavítá a svátečně je naladí. K Vánocům patří radost a možnost být spolu, ale také kouzlo darovat, a to je to, co Coca-Cola pro mnohé z nás představuje. Není jen obyčejným nápojem,“ uvádí Veronika Němcová, ředitelka komunikace a společenské odpovědnosti Coca-Cola pro ČR a SR.

Na Vánoce býváme pověrčiví

Pravou vánoční atmosféru zažíváme také při dodržování tradic a obyčejů. Mezi Čechy je oblíbená hlavně pověra s neodcházením od štědrovečerního stolu. Téměř každý druhý Čech pak pod svým talířem najde šupinku z kapra pro štěstí. Na Štědrý den se plánuje postit skoro čtvrtina oslovených a stejný počet lidí pak na svou štědrovečerní tabuli přidává talíř navíc pro případ, že by dorazil nějaký neočekávaný host. Dalším oblíbeným zvykem je zapalování svíček na adventním věnci. To je pro 25 % z nás tradice, při které si uvědomíme, že Vánoce jsou opravdu tady. Pečení cukroví či rozsvícení vánočního stromečku v místě bydliště je pak symbolem blížících se Vánoc pro dalších zhruba 40 % oslovených.

Podle zrealizovaného průzkumu se naopak z českých domácností vytrácí tradiční lití olova. Je to oblíbený zvyk jen pro 5 % oslovených. Překvapivé je, že téměř 20 % Čechů uvedlo, že na Štědrý den nedodržují žádné zvyky. Vánoční atmosféru narušují nejčastěji pracovní povinnosti a fakt, že nemůžeme být se svými blízkými. Dále ošklivé počasí nebo případné neshody v rodině.

Rozdíly mezi Čechy a Slováky byste jen těžko hledali

Červená bude, podle realizovaného průzkumu, barva letošních Vánoc, a to v Česku i na Slovensku. Češi a Slováci se mezi sebou, co se vánočních zvyklostí týče, obecně moc neliší. Vánoční nákupy na Slovensku taktéž probíhají nejčastěji během tří měsíců před Vánoci a gradují v průběhu adventu. Jediné rozdíly bychom našli v tradičních pokrmech. Symbolem Vánoc je pro téměř polovinu Slováků česnek s vánoční oplatkou a medem. Na Slovensku lidé také častěji před večeří rozkrajují jablko a 55 % Slováků si Vánoce neumí představit bez vánoční zelné polévky. Na slovenské štědrovečerní tabuli nesmí chybět Coca-Cola, která je stejně jako v Česku, nejoblíbenějším vánočním nápojem.


Průzkum realizovala značka Coca-Cola CZ/SK v listopadu 2022 prostřednictvím výzkumné agentury
Ipsos. Průzkumu se účastnilo 1 000 respondentů z Česka a Slovenska.

Čtěte dál …