Jedinečný výrobník SodaStream ART pomáhá

Unikátní výrobník SodaStream ART se úspěšně vydražil a putoval do společnosti Ultra Marine Europe. V aukci získané peníze podpoří další ročník Kampaně obyčejného hrdinství, kterou každoročně pořádá Vzdělávací centrum TEREZA.

V průběhu června běžela na platformě Aukro.cz aukce speciálně ilustrovaného výrobníku perlivé vody SodaStream ART, kterou uspořádala společnost SodaStream. Designový kousek s motivem vody a rostlin, znázorňující planetu Zemi, umělecky ztvárnil ilustrátor Marek Kulhavý, známý pod jménem Mára Čmára. Tento unikát se nakonec vydražil za neuvěřitelných 48 200,-

Voda bez odpadu

Designový výrobník našel své nové místo ve společnosti Ultra Marine Europe, která se zabývá prodejem námořních kotev a které stejně jako SodaStream záleží na udržitelné budoucnosti naší planety. Společně tak podpořili Kampaň obyčejného hrdinství, kterou ve Vzdělávacím centru TEREZA pořádá program Ekoškola. Kampaň pomocí jednoduchých výzev motivuje širokou veřejnost mj. k šetrné spotřebě či zdravějšímu životnímu stylu, které pomáhají zlepšovat životní prostředí, ve kterém žijeme např. snižováním množství odpadu, šetrným cestováním nebo šetření vodou a energií a jinými.

Témata Kampaně obyčejného hrdinství souzní s uvažováním společnosti Soda Stream o planetě a udržitelnosti. Zejména se potkávají v tématech voda a odpady. Přípravou perlivé vody ve výrobnících SodaStream do opakovatelně použitelných lahví totiž lidé snižují počet jednorázových PET lahví a plechovek z nápojů, a tím nejen šetří své peníze, ale i předcházejí vzniku nadbytečného odpadu.

Přidejte se i vy

K myšlence Kampaně obyčejného hrdinství se může přidat každý třeba tak, že zkusí zkrátit čas, po který se sprchuje, nainstaluje si perlátor nebo bude pořizovat co nejvíce věcí bezobalově.

Výzev v Kampani obyčejného hrdinství je daleko více a krom toho je samozřejmě cenná jakákoliv osobní invence, kdy se člověk zamyslí nad svými konkrétními zvyky a přijde s nápadem, jak do nich vnést zase o kousek víc udržitelnosti.

Šetřit pitnou vodu celoročně můžete například i při splachování. Nemusíte vyměňovat složitě splachovadlo – nainstalování WC stopu stojí pár korun a investice se vrátí během prvních pár měsíců.

Teď v létě se můžete třeba zaměřit na chytání dešťové vody během letních bouřek a její využívání například na zalévání. Zalévat totiž pitnou vodou s sebou nese zátěž (nejen pro vaši peněženku). Během horkých dnů s sebou také potřebujeme více pít a jednoznačně udržitelnější je nosit si doma připravené pití v opakovaně využitelné lahvi.

Také byste rádi podpořili klimatické vzdělávání dětí a mladých lidí?

Ozvěte se nám na anna.nebeska@terezanet.cz a vymyslíme detaily spolupráce.

Organizátorem Kampaně je Mezinárodní program Ekoškola, který koordinuje vzdělávací centrum TEREZA.

O Kampani obyčejného hrdinství

Kampaň obyčejného hrdinství vznikla na jaře v roce 2019 k rozptýlení dětí z Ekoškol, které seděly doma kvůli Covidové pandemii. „Chtěli jsme dětem ukázat, že svět stále funguje, a že ho mohou zlepšovat zábavnou formou i u nich doma,“ říká Jan Smrčka z programu Ekoškola. Organizátoři předpokládali, že se zapojí pár desítek, možná stovek lidí. Ale ono to bylo víc než 16 tisíc. Od té doby Kampaň běží každý rok, prošlo jí přes 56 tisíc lidí, převážně dětí, ušetřili se stovky tun emisí, tisíce litrů vody a vysázeli se desítky tisíc stromů. Z Kampaně obyčejného hrdinství se tak stala jedna z největších akcí v ČR pomáhající dětem i dospělým zlepšovat životní prostředí a snižovat svůj na klimatické změny.

Inspirací pro název byl pojem vytvořený psychologem, profesorem Philipem Zimbardem, který pravil: „OBYČEJNÍ HRDINOVÉ se řídí příkazem služby ostatním, když přijde jejich čas. Když zazvoní zvony, oni vědí, že zvoní na poplach jim. Najdou v sobě ty nejlepší stránky lidské povahy, to, co je daleko silnější než tlaky situace a systému, a jejich jednání slouží jako nezlomný znak síly lidské důstojnosti v boji se zlem.“ Více na www.ekoskola.cz/kampan.

O programu Ekoškola

Mezinárodní program Ekoškola je fenoménem udržitelnosti a zodpovědného přístupu k životnímu prostředí, který má v České republice obrovský vliv. Program se zaměřuje na vedení dětí a učitelů k udržitelnějšímu způsobu života a tím jim umožňuje aktivně a samostatně zlepšovat prostředí, ve kterém žijí. Tento program je největší svého druhu na světě i v České republice a jeho účinky jsou neocenitelné. Program Ekoškola není jen o tom, jak snížit množství odpadu nebo šetřit energií. Je to filozofie, která poskytuje mladým lidem motivaci a sílu k tomu, aby se stali aktivními ochránci okolí a celého světa. Program vytváří generaci ekologicky uvědomělých občanů, kteří jsou odhodláni pozitivně ovlivňovat svět kolem sebe. V České republice funguje program od roku 2005 pod koordinací vzdělávacího centra TEREZA a je do něj zapojeno přes 400 škol a přibližně 70 tisíc žáků a učitelů. Více na www.ekoskola.cz.

O vzdělávacím centru TEREZA

TEREZA je nevládní organizace, která začala s pasením 3 koz, 17 ovcí a praktickou ochranou Prokopského území v Praze r. 1979. Dnes vzdělává přes 200 000 dětí, spolupracuje s více než 1 000 škol a 10 000 rodičů si od nás bere tipy, jak smysluplně trávit čas se svými dětmi. TEREZA se zaměřuje na koordinaci několika mezinárodních vzdělávacích programů (Ekoškola, GLOBE, Mladí reportéři pro životní prostředí, Les ve škole…) a zároveň vytváří vzdělávací know-how pro učení venku (Učíme se venku, Jděte ven) a klimatické vzdělávání. Více na www.terezanet.cz.

Čtěte dál …

Vlastní bazény jsou stále populárnější. Náklady na provoz jsou však často v sezóně i přes 5 tisíc Kč za jediný měsíc. Kde lze ušetřit? 

Stále více Čechů si chce užít léto naplno a zároveň se ochladit při horkých letních dnech a rozhodnou se pro pořízení bazénu. Před samotnou investicí do je ale důležité si uvědomit, že nákupem bazénu výdaje nekončí. Provoz totiž není zadarmo. Víte, kolik vás může stát...

pokračovat ve čtení