Inovace v obalech ušetří tuny materiálu. Nestlé navrhuje obaly pro recyklaci. Kapslím ubírá plast.

Přes 94,3 % obalů výrobků Nestlé prodávaných v Česku je navrženo k recyklaci. Na evropské úrovni Nestlé připravilo k recyklaci zatím 94,1 % obalů svých výrobků a snížilo používání primárních plastů o 14 %. Do roku 2025 chce mít Nestlé v Česku i globálně 100 % svých obalů navržených k recyklaci. V České republice k tomu směřují také nejnovější inovace. Snaha je posunout se od lineárního modelu k cirkulárnímu.

Více než 9 z 10 obalů Nestlé výrobků dostupných v českých obchodech je navrženo k recyklaci. „Tak Nestlé po celém světě označuje obalový materiál, který je vytvořen pro znovu přepracování a vrácení do oběhu. Je ale důležité, aby pro to byla v dané zemi vytvořena recyklační infrastruktura v podobě například třídicích linek a co nejširšího sběru obalů,“ říká Jana Blecherová, Green Deal Policy Manager z Nestlé Česko a Slovensko. Skleněné obaly Nestlé prodávané v tuzemsku jsou ze 100 % navrženy k recyklaci, u papírových obalů a hliníku je to rovněž 100 %, v případě plastových obalů je takto navrženo zatím téměř 7 obalů z 10.

Inovace v obalech ušetří tuny materiálu

Cestou redukce obalů jdou plastové kávové kapsle, obaly na čokoládové tyčinky i rostlinné výrobky. Každá kapsle na konci loňského roku ztratila 0,4 g plastu, z 3,3 g na 2,9 g bez dopadu na množství kávy. Nescafé Dolce Gusto tím ročně sníží množství použitého plastu při výrobě kapslí pro český a slovenský trh o 70 tun. Plastovou fólii multibalení tyčinek Kofila a Ledové Kaštany v druhé polovině roku nahradí přelep. Ten je ze stejného materiálu jako obaly tyčinek, což usnadní třídění a recyklaci. Místo plastového „sáčku“ tak budou čtyři tyčinky k sobě jen přilepeny páskou. Ročně díky tomu uspoří v olomoucké továrně Zora 3 tuny plastu.

Na 34 tun obalového materiálu ročně ušetří výrobky Maggi ze slovenské Prievidze, které míří i na český trh. Z obalu z třívrstvého kombinovaného materiálu přechází přes 130 produktů značek Maggi a Carpathia na monoplast navržený k recyklaci. To vedle úspory obalového materiálu přinese i možnost třídění obalů oblíbených polévek.

Recyklovaný obal je jen ten, co je správně vytříděn

Aby se z obalů navržených k recyklaci staly opravdu recyklované obaly, je vedle správného návrhu obalu třeba i adekvátní recyklační infrastruktura a informovanost obyvatel. „Je sice pravda, že umožnění recyklace obalů začíná jejich designem, ale je nesporné, že stejně důležitá je i infrastruktura, která umožňuje efektivní recyklaci obalů po spotřebě. Bez ní není možné maximálně využít toho, že obal je k recyklaci navržen. Z tohoto důvodu investujeme značné prostředky a uzavíráme partnerství s institucemi, orgány a dalšími společnostmi za účelem podpory recyklační infrastruktury v Česku. Příkladem je intenzivní spolupráce s Pražskými službami ve sběru a třídění kávových hliníkových kapslí,“ uvádí Blecherová z Nestlé. Nestlé v tuzemsku již několik let pracuje na zvýšení sběru použitých kávových kapslí a na podpoře jejich recyklace. Chce směřovat od lineárního nastavení k cirkulárnímu, ve kterém obaly nacházejí nové využití.

To, že také informovanost obyvatel při recyklaci hraje důležitou roli ukázal průzkum[1] z loňského listopadu. Více než dvě třetiny Čechů totiž neví, jak třídit hliník, a pětina lidí od 18 do 25 let dokonce špatně třídí i běžný balicí papír. Na tento problém Nestlé zareagovalo a vyvinulo aplikaci SORTaPP. Ta je chytrým pomocníkem, který poradí s tříděním tam, kde si lidé nejsou jistí. Aplikaci představilo Nestlé vloni v prosinci a zatím je funkční pouze na zařízeních s operačním systémem Android.


[1] Průzkum od Instant Research na 506 respondentech, listopad 2022.

Čtěte dál …

Druhý život stíracím losům od Sazky dají deodorizační eko puky nebo frisbee. Studentská výzva Reborn design 2024 zná své vítěze

Reborn design 2024, inovativní projekt zaměřený na podporu mladých designérů, architektů a kreativců, zná své vítěze. Letošnímu ročníku soutěže, v níž účastníci vytváří smysluplné produkty z druhotných surovin, dominují stírací losy od Sazky. Ty i díky vítěznému...

pokračovat ve čtení

Tesco představuje inovaci, která významně sníží plýtvání potravinami u dodavatelů a zvýší přerozdělení lidem v nouzi

Tesco dnes představilo inovaci pro dodavatele, která výrazně zjednoduší a urychlí darování potravinových přebytků lidem v nouzi a přispěje ke snižování potravinového odpadu. Nově budou do aplikace Foodiverse zapojeni i dodatelé, aby mohli darovat potravinové přebytky...

pokračovat ve čtení