Co pít v parných dnech, aby tělo netrpělo?

Životní styl

V horkých dnech se všichni více potíme, a ztrácíme tak více tělesných tekutin, které jsou nezbytné pro činnost organizmu. Pokud tyto ztráty včas nedoplníme, tělo strádá. Stejně jako nad množstvím je ale důležité přemýšlet i nad složením tekutin. Základem letního pitného režimu by měla být čistá voda a přírodní minerální vody pro doplnění vypocených minerálních látek.

Odborná konzultantka AquaLife Institutu v oblasti nutriční terapie Mgr. Lucie Růžičková upřesňuje: „Voda spolehlivě utiší pocit žízně, neobsahuje žádnou energii a je chuťově neutrální. Protože se v horkých dnech více potíme a ztrácíme spolu s tekutinami i minerální látky, do pitného režimu je užitečné zařadit i vody s obsahem minerálních látek. Pozor na fakt, že nadměrný příjem pouze obyčejné vody  může spíše ublížit než pomoci – díky ztrátám minerálních látek a následnému zavodnění bez jejich doplnění se totiž naruší vodní hospodářství organizmu, což může mít i vážné následky.“

Letní patero pitného režimu podle AquaLife Institutu:

  1. Nápoje pijte po celý den, ne najednou velké množství (tj. více než 250 ml) – vedle obyčejné vody zařaďte do pitného režimu i slabě a středně mineralizované vody.  
  2. Nepijte, až když máte žízeň, to už je pozdě – napít se musíte daleko dříve, než pocit žízně nastane.   
  3. Při horku, sportu, vyčerpání nebo průjmu příjem tekutin zvyšte – můžete se řídit barvou moči, která by měla být světlá (tmavě žlutá znamená nedostatek tekutin a hrozící dehydrataci).    
  4. V případě zvýšeného pocení doplňujte s tekutinami i minerální látky, především sodík, draslík a hořčík – k tomu se nejlépe hodí přírodní minerálky, středně a silně mineralizované.
  5. Nepijte příliš studené nápoje (v létě optimálně 16 °C, minimálně 10 °C) – přechlazené nápoje žízeň nezaženou, naopak ji brzy opět vyvolají.

Čtěte dál …