Na světě se podle údajů statistik spotřebuje ročně šest triliónů zápalek.
Zápalky se dnes plní hlavně do papírových krabiček, poslední dřevěné byly v Sušici vyrobeny v červenci 1984 a jejich sběratelská hodnota od té doby roste.
Bezpečná sirka se pozná tak, že po jejím škrtnutí dřívko již přestane žhavit a její hlavička zůstane kompaktní, po uhašení musí dřívko ihned zčernat, nesmí mu zůstat žhavý konec. Stejně jako ve známém filmu Vesničko má středisková, nedoporučuje vracet vyhořelé zápalky do krabičky a následně do kapsy ani Petr Zelinka ze SOLO Matches & Flames.
Zápalky využívané v tropických oblastech s vysokou vlhkostí mají jinou recepturu, která odolá vlhku, údajně i po olíznutí zápalky určené pro tento trh hoří. Tato hlavičková masa obsahuje těžké kovy, jako je dvojchroman draselný, síru a kyselinu boritou. Tyto zápalky jsou vyráběny v Rusku, jižní a střední Americe a Asii, nehodí se pro evropský trh, protože neodpovídají evropské normě.
V sušickém muzeu je umístěna zřejmě největší sirka na světě. Vznikla v místní sirkárně Solo roku 2008 a dlouhá je skoro 3,6 metru. Hranol zápalky má obvod 7 x 7 centimetrů. Takovou obří sirku se podařilo zažehnout pomocí klasické malé krabičky škrtnutím o obří hlavičku. Hořlavá hmota hlavičky po zapálení hořela téměř minutu a půl a celá zápalka celých pět minut.
A za jak dlouho se krabička zápalek vyrobí? Rekord 2,5 vteřiny drží Švédové, sušičtí sirkaři potřebovali 6 vteřin.
Zápalky se používají také jako měřítko, a to v makrofotografii.
Zápalkové nálepky si také našly své fanoušky mezi sběrateli. Jejich sběratelství se označuje jako filumenie. Sbírají se cca od roku 1840, v Čechách trochu později, asi od roku 1890. První výstava zápalkových nálepek byla v České republice uspořádána roku 1926 v Jičíně.
SOLO Matches & Flames je česká firma, která vznikla v roce 2009 transformací sušické SOLO Sirkárny na obchodní firmu a přesunula své sídlo do Brna. V dnešní době pod značkou SOLO nabízí kromě zápalek v typických červenožlutých krabičkách, širokou škálu výrobků, od zapalovačů, svíček a ekologických podpalovačů na gril až po produkty proti škůdcům jako pastičky na myši a mucholapky, ale také například bio nádobí. Výrobky pod značkou SOLO mají široké zastoupení jak v supermarketech (Tesco, Albert, Lidl nebo COOP), tak v hobby marketech (OBI, Unihobby, Bauhaus). Ročně společnost SOLO Matches & Flames prodá cca 35 miliónů kusů zápalek a v loňském roce dosáhla tržeb ve výši 63 miliónů Kč. Kromě domácího trhu dodává své výrobky na Slovensko, do Maďarska, Rumunska, Litvy, Dánska, Švédska, Německa a Spojených Arabských Emirátů.