Babiš, Jágr a kuře. Parodie známé reklamy upozorňuje na utrpení rychlokuřat.

Na sociálních sítích se začalo šířit video parodující známou reklamu na Vodňanské kuře, ve které vystupovali i Jaromír Jágr s Andrejem Babišem. Video zachycuje pokračování příběhu kuřete po skončení natáčení původního spotu. Spolek OBRAZ – Obránci zvířat, který parodii zveřejnil, chce kampaní Rychlokuřata dosáhnout toho, aby se potravinářské firmy a obchodní řetězce zavázaly, že ukončí prodej rychle rostoucích plemen kuřat. Od letního spuštění kampaně už se k iniciativě přihlásila řada místních i mezinárodních firem – například společnosti Unilever, FRoSTA a IKEA. Hlavní české supermarkety ale stále otálejí.

Kuře, které si v reklamě přeje zahrát si s Jardou Jágrem na křídle, se v nově zveřejněném videu belhá opřené o hokejku, protože jeho kosti nezvládají unést váhu stehenních svalů. Z natáčení reklamy se vrací do haly, kde leží další kuřata převrácená na zádech a nemohou se zvednout.

Reklamy ukazují zdravá a šťastná žlutá kuřátka. O to děsivější může pro veřejnost být realita, která vypadá úplně jinak. Rychle rostoucí plemena kuřat jsou přešlechtěná tak, že se kostra jejich těl bortí pod náporem obrovské tíhy svalů. Zlomeniny a další pohybové problémy pak způsobí třeba to, že kuřata umírají hladem nebo žízní, protože nezvládnou dojít k potravě. Často tak před smrtí trpí dlouhé hodiny,“ komentuje zveřejněné video vedoucí kampaně Rychlokuřata Radim Trojan z OBRAZu.

Video je natočené s využitím loutek a animace. Hlas hlavnímu hrdinovi spotu – kuřeti Tomovi – propůjčil stejně jako v původní reklamě herec Kryštof Hádek: „Když jsem viděl záběry kuřat v českých velkochovech, byl jsem šokován. Zcela se mi změnil pohled na to, jak jsou u nás kuřata chována. Zároveň ale věřím, že pokud každý z nás přispěje k iniciativě Obránců zvířat svým dílem, podaří se vše změnit k lepšímu,“ říká herec známý třeba z filmu Bobule.

Zveřejněné video je součástí kampaně Rychlokuřata, která je zaměřena zejména na supermarkety, potravinářské firmy a restaurace. Jejím cílem je, aby tyto podniky vyřadily rychle rostoucí plemena kuřat ze své nabídky. Úspěch kampaň zaznamenává u menších lokálních firem (Konzum Ústí nad Orlicí, Jednota České Budějovice) i u celosvětových gigantů.

Náš závazek k udržitelnějšímu zemědělství a lepším životním podmínkám zvířat vychází z vize IKEA – vytvářet lepší každodenní život a mít pozitivní vliv na lidi a planetu. Od roku 2021 používáme kuřecí maso z udržitelnějších zdrojů v souladu se standardy našeho programu IKEA Food Better. Zahrnují např. více prostoru na jedno kuře, zajištění prostředí, které ptákům umožní přirozené chování, nebo odpovědné používání antibiotik,“ říká Barbora Geršlová, manažerka pro udržitelnost IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Kromě IKEY vyřadí rychlokuřata z nabídky i další mezinárodní firmy – Marks and Spencer, Unilever, Compass Group, Aramark, Subway a FRoSTA. Kampaň nyní míří především na velké obchodní řetězce působící v Česku.

Odpovědnost za životy stovek milionů českých kuřat leží v rukou obchodních řetězců. Právě ty mají skutečnou moc a sílu rozhodnout, jaké podmínky budou vyžadovat od svých dodavatelů. České řetězce jsou navzdory probíhajícím krizím ve skvělé ekonomické kondici, a je proto na čase, aby přijaly svou společenskou odpovědnost a zavázaly se chov kuřat posunout k novému evropskému standardu. Koneckonců, jejich zahraniční vlastníci už kroky v tomto směru podnikají,“ hodnotí situaci Trojan z OBRAZu.

Možnost napsat obchodním řetězcům i dalším firmám názor na prodej rychlokuřat je na webu www.rychlokurata.cz. Od letního spuštění kampaně se na webu za rychlokuřata postavilo už dvacet tisíc lidí.

Spolek Obránci zvířat je nezisková organizace, jejíž vizí je společnost vnímající zvířata jako živé bytosti s vlastními zájmy, nikoliv jako prostředky k lidskému užitku. Usiluje o změny, které jsou v podmínkách současného světa dosažitelné a pozitivně ovlivní co největší počet životů. Do svých kampaní zapojuje širokou veřejnost. Tímto přístupem dosáhla dvou výrazných legislativních úspěchů – zákazu kožešinových farem a klecových chovů slepic v ČR.

Čtěte dál …