96 % Čechů se v nějaké formě potýká se stresem. Lidé mají obavy z budoucnosti, finanční situace či náročného zaměstnání

Nejnovější průzkum1 farmaceutické společnosti STADA Česká republika odhalil, že až 74 % Čechů alespoň občasně čelí stresovým situacím, 18 % z nich se s nimi potýká velmi často a 6 % dokonce neustále. Výjimečně stres zažívá 22 % dotázaných a pouze 4 % lidí si užívají život zcela bez stresu. S nepříjemnými fyzickými či psychickými stavy vyvolanými stresem se tedy setkává většina z nás.

Od roku 1992 je duben považován za měsíc povědomí o stresu, je tedy ideální doba se zastavit a zhodnotit, v jakém rozpoložení těla i mysli se nacházíme a co můžeme udělat pro to, abychom se cítili lépe. Krátkodobý stres sice může být užitečný pomocník při překonávání nepříjemných situací, ale jeho dlouhodobé působení může způsobit závažné problémy v podobě celé řady psychosomatických obtíží jako jsou např. zažívací, dýchací a kožní problémy, bolesti na hrudi, oslabená imunita, poruchy spánku aj. Chronický stres může být spojen také se vznikem a rozvojem úzkostných a depresivních poruch. V případě déletrvajícího stresu je důležité nebát se o něm hovořit a hledat řešení – s rodinou, blízkými či odborníky.

Se stresem bojují častěji ženy a mladší lidé

Občasně se cítí ve stresu polovina dotazovaných žen i mužů. V případě častého či dokonce neustálého stresu ovšem ženy výrazně převyšují muže, a to o celých 12 %. Obecně se též více stresuje mladší věková kategorie dotazovaných od 18–44 let. Pocity neustálého stresu v největší míře přiznali mladí lidé od 18–29 let (téměř 11 %). Mezi nejčastějšími důvody uvedli obavy z budoucnosti (60 %), ale například i studium. Lidé ve věku 30–44 let nejvíce trpí nedostatkem času sami na sebe (46 %).

Nejčastěji uváděné důvody stresu napříč všemi věkovými kategoriemi zahrnují obavy z budoucnosti (39 %), finanční situace (31 %) nebo náročného zaměstnání (30 %) – poslední zmiňovaný je typičtější pro muže. S rostoucím věkem míra stresu obecně klesá, pokud se starší lidé s něčím trápí, jsou to převážně vlastní zdravotní problémy.

Stres řešíme odpočinkem, procházkami, alkoholem i sladkostmi

Stresové situace Češi nejčastěji řeší odpočinkem (45 %), procházkami v přírodě (43 %) a časem stráveným s blízkými (35 %). Muži ve srovnání s ženami častěji volí k odbourání stresu sport, a bohužel také alkohol. Ženy se více svěřují blízkým nebo sáhnou po sladkostech. Lidé z velkých měst více zmiňují relaxační techniky a volnočasové aktivity. Starší respondenti častěji užívají doplňky stravy na podporu psychických funkcí, díky kterým mohou být schopni stres lépe zvládat.

Jak se se stresem vypořádat?

Vždy záleží na míře a závažnosti. Prvním krokem je zjištění spouštěčů stresu a práce s nimi, případně osvojení technik, které pomáhají vypořádat se s nastalou situací. Pokud na nás současná životní situace vyvíjí příliš velký tlak, je na místě změna životního stylu v podobě dodržování kvalitního spánkového režimu, zařazení pravidelné fyzické aktivity a pestrého a vyváženého jídelníčku. V podobných situacích může pomoci i zařazení vhodných doplňků stravy na podporu duševní a fyzické pohody. V případě chronického stresu je vhodné vyhledat odbornou pomoc psychologa, psychoterapeuta či psychiatra.

Pro období zvýšeného stresu se hodí například ženšen korejský, známý adaptogen, který tělu pomáhá adaptovat se na stres a překonat únavu, podporuje mozkovou aktivitu a pomáhá zvýšit koncentraci a bdělost. Tip: Ženšen korejský od Walmarku.

Dalšími užitečnými doplňky v náročnějších životních situacích jsou například Ginko biloba a magnesium. Ginko biloba působí jako silný antioxidant, který přispívá k mentální výkonnosti, pomáhá udržovat paměť, koncentraci a duševní pohodu. V kombinaci s magnesiem přispívá ke správným nervovým a mentálním funkcím. Právě toto složení nabízí doplněk stravy GinkoPrim Max od Walmarku.

Magnesium jako takové přispívá k normálním svalovým funkcím a udržování zdravých kostí a zubů a je velmi vhodné při zvýšené mentální a fyzické zátěži. V kombinaci s vitaminem B6 podporuje energii, společně přispívají ke snížení míry únavy a vyčerpání a jsou nezbytné pro normální nervové a psychické funkce. Tip: Magnesium + B6 od Walmarku navíc obsahuje laktát hořečnatý, organickou sůl s dobrou vstřebatelností.

V období zvýšené psychické zátěže je vhodná také guarana. Tento přírodní zdroj energie pomáhá zvýšit bdělost a koncentraci, podporuje fyzickou aktivitu a normální duševní výkonnost a v neposlední řadě povzbuzuje tělo a snižuje duševní únavu. Tip: Guarana 800 mg od Walmarku.

1 Výzkum byl proveden v březnu 2024 agenturou STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace o velkosti 1 000 respondentů. 

Čtěte dál …

T-Mobile rozdělí v grantové výzvě 1 500 000 Kč. Podpoří 8 projektů zaměřených na boj proti předsudečnému násilí

Posilování romské komunity, ochrana proti transfobii, pomoc lidem bez domova a v nouzi nebo osvěta v ukrajinských skupinách na sociálních sítích – to jsou jen některá z témat, která podpoří letošní grantová výzva Česko bez předsudků. Tu společně s T-Mobile zaštiťuje...

pokračovat ve čtení