Osmý ročník marketingového programu Důvěryhodné značky zná výsledky průzkumu zaměřeného na důvěryhodnost značek na trhu v České republice. Soutěž jasně poukázala na tržní změny v rámci nákupního chování, reagující na dění ve společnosti. Dotázáno bylo čtyři tisíce respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek z devadesáti kategorií nejrůznějších oblastí, jako jsou služby a instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a mnoho dalších. V soutěži byly oceněny nové kategorie jako hračky, dámská hygiena, energetické nápoje, jazykové školy, vyhledavače práce nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. Organizátoři také reagovali na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, nově tak byly oceněny značky z kategorii betonové prvky, střešní krytiny, kotle a bojlery a další. Mezi nejsilnějšími značkami celého průzkumu zazněla jména jako Lego, Jar a IQOS. Skokanem roku, tedy značkou s největším meziročním nárůstem, se stala značka probiotik Biopron. Slavnostní vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2022 proběhlo v rámci galavečera 10. listopadu tohoto roku v Autoklubu České republiky v Praze.

„Čeští spotřebitelé hodnotili v nezávislém průzkumu v 90 kategoriích téměř 900 značek. Ty jsou nominovány automaticky na základě prodejů. To zaručuje, že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. A protože může v každé kategorii zvítězit pouze jedna značka, redesignovali jsme logo soutěže. Nově je jeho součástí symbol medaile s jedničkou,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Nejdůvěryhodnější značka zareagovala rovněž na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, proto byly otevřeny nové kategorie typu Kamna a krby, Kotle a bojlery, Betonové prvky, Střešní krytiny či Fasádní systémy. Výsledky v těchto kategoriích mohou zákazníkům pomoci při výběru alternativního zdroje tepla před nadcházející topnou sezónou či při plánované rekonstrukci,“ dodává Lukáš Matějka.
Výsledky soutěže dále jednoznačně potvrdily strmý růst segmentu Q-commerce (Quick Commerce), tedy elektronický obchod s dodávkami v extrémně krátkém čase. A to jednoznačně díky pandemické době. V České republice se tento trend týká především dodávek jídla, postupně se k němu však přidávají oblasti dodávek elektroniky, léků nebo potravin a oblečení.

Období lockdownů zase přispělo k silnému nárůstu prodejů na trhu se stolními hrami a hračkami obecně. Proto byly otevřeny tři nové kategorie, jejichž výsledky mohou zákazníkům pomoci při výběru
spolehlivých výrobků nejen pro děti. V posledních letech vzrostla obliba i „srovnávání a porovnávání“. Proto je nová také kategorie Srovnávací portály pojištění. Další novou kategorií soutěže se staly Kondomy. Tady je jasné, že důvěra ve značku a s tím související kvalita výrobku je mimořádně důležitá. V online mapách převálcovaly zase české Mapy.cz všechny zahraniční poskytovatele. Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky Lego, Jar a IQOS.
Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování českých zákazníků
Výsledky programu potvrzují i data výzkumné agentury NielsenIQ, která sleduje změny v nákupním chování. Zákazníci si své nákupy plánují a promýšlejí v této náročné době ještě výrazněji než v loňském roce. I letos procento respondentů, deklarujících zájem o zdravý životní styl nekleslo pod 70%. Větší roli nyní hrají promoce. Citlivost na promoce se výrazně změnila, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Před pandemií, v roce 2019 uvedlo 63% dotázaných že je promoce při nakupování ovlivňují, z letošního výzkumu Inflační studie vyplývá že již 77% dotázaných inklinuje k promočním akcím.
Již z průzkumu Inflace, který byl realizován v červenci 2022 vyplynulo, že čeští zákazníci změnili své nákupní zvyklosti. 29% z nich začalo nakupovat v obchodech, které nabízejí výrobky za nižší ceny.
Partneři programu Důvěryhodné značky 2022:
- výzkumná agentura a odborný partner:
NielsenIQ - B2C mediální partneři:
- tisk: Gurmet, Náš REGION, Innspirace, Mladý svět, Matka a dítě a tituly vydavatelství MAFRA
- rádia: Evropa 2, Frekvence 1, Youradio news, rádio Zet
- TV: pořad Všechno, co mám ráda
- instore propagaci zajišťuje City Digital Media, Store Media a Moje Obrazovka
- outdoorovou propagaci zajišťuje Bus TV
- internetový portál JenŽeny.cz
- B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru - Speciální partneři:
Emailkampane.cz, Nestlé Professional, Parilla sound, TEPfactor, WAU! Studio, Testuj.to a Aquapalace Hotel Prague, Eko-kom
Příloha:
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK PRODUKTŮ 2022:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
ALKOHOL | BOŽKOV | Stock Plzeň-Božkov |
AUTOKOSMETIKA | SHERON | DF Partner |
BALENÉ VODY | MAGNESIA | Mattoni 1873 |
BATERIE | VARTA | VARTA Consumer Czech |
BEZDÝMNÉ TABÁKOVÉ VÝROBKY | IQOS | Philip Morris ČR |
ČISTICÍ PROSTŘEDKY | SAVO | Unilever ČR |
ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKY | LINDT | Lindt & Sprüngli |
DÁMSKÁ HYGIENA | ALWAYS | Procter & Gamble Czech Republic |
DĚTSKÁ VÝŽIVA | SUNAR | Hero Czech |
DĚTSKÉ OBLEČENÍ | LUPILU | Lidl Česká republika |
ENERGETICKÉ NÁPOJE | RED BULL | Red Bull Česká Republika |
FUNKČNÍ NÁPOJE | ISOSTAR | Esatrade |
HRAČKY FIGURKY | IGRÁČEK | EFKO-karton |
KAMNA A KRBY | ROMOTOP | ROMOTOP |
KONDOMY | DUREX | Reckitt Benckiser (Czech Republic) |
KOŘENÍ | VITANA | Orkla Foods Česko a Slovensko |
KOTLE A BOJLERY | DRAŽICE | DRUŽSTEVNÍ ZÁVODY DRAŽICE-STROJÍRNA S.R.O. |
KRMIVA PRO KOČKY | WHISKAS | Mars Czech |
KRMIVA PRO PSY | BRIT | Vafo Praha |
MALÉ SPOTŘEBIČE | ETA | ETA |
MASO A UZENINY | KOSTELECKÉ UZENINY | Kostelecké uzeniny |
MOBÍLNÍ TELEFONY | SAMSUNG | Samsung Česká republika |
OSOBNÍ AUTOMOBILY | ŠKODA | Škoda Auto |
PIVO A PIVNÍ NÁPOJE | PILSNER URQUELL | Plzeňský Prazdroj |
PRACÍ PROSTŘEDKY | ARIEL | Procter & Gamble Czech Republic |
PRIVÁTNÍ ZNAČKY | K-CLASSIC | Kaufland Česká republika |
PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍ | JAR | Procter & Gamble Czech Republic |
ROBOTICKÉ VYSAVAČE | ROWENTA | Groupe SEB Česká republika |
STAVEBNICE | LEGO | LEGO Trading |
STOLNÍ HRY | ALBI | ALBI Česká republika |
SYCENÉ NEALKO NÁPOJE | KOFOLA | Kofola ČeskoSlovensko |
TABÁKOVÉ VÝROBKY | MARLBORO | Philip Morris ČR |
TĚLOVÁ A KOUPELOVÁ KOSMETIKA | NIVEA | Beiersdorf |
VEGETARIÁNSKÉ A VEGANSKÉ POTRAVINY | GARDEN GOURMET | Nestlé Česko |
VÍNA | TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE | Templářské sklepy Čejkovice |
VLASOVÁ KOSMETIKA | HEAD&SHOULDERS | Procter & Gamble Czech Republic |
VODOVODNÍ BATERIE | GROHE | GROHE ČR |
ZAHRADNÍ TECHNIKA | MOUNTFIELD | Mountfield |
ŽVÝKAČKY | ORBIT | Mars Czech |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK OBCHODNÍKŮ 2022:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
ČERPACÍ STANICE | Tank ONO | Tank ONO |
E-SHOPY S POTRAVINAMI | ROHLÍK.CZ | Velká pecka |
HOBBYMARKETY | OBI | OBI |
PRODEJCI DROGERIE | DM DROGERIE | dm drogerie markt |
PRODEJCI ELEKTRA | DATART | HP Tronic Zlín |
PRODEJCI LÉČIV | DR. MAX | Česká Lékárna Holding |
PRODEJCI NÁBYTKU | IKEA | IKEA Česká republika |
PRODEJCI OBUVI | DEICHMANN | Deichmann-Obuv |
PRODEJCI ODĚVŮ | H&M | H&M Hennes & Mauritz CZ |
PRODEJCI POTRAVIN | LIDL | Lidl Česká republika |
PRODEJCI POTŘEB PRO ZVÍŘATA | SUPER ZOO | Plaček Pet Products |
PRODEJCI SPORTOVNÍHO VYBAVENÍ | SPORTISIMO | Sportisimo |
Q-COMMERCE | DÁME JÍDLO | Delivery Hero Czech Republic |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK SLUŽEB A INSTITUCÍ 2022:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
BALÍKOVÉ SLUŽBY | ZÁSILKOVNA | Zásilkovna |
BANKY | ČESKÁ SPOŘITELNA | Česká spořitelna |
CESTOVNÍ KANCELÁŘE A AGENTURY | ČEDOK | Čedok |
DODAVATELÉ ENERGIÍ | SKUPINA ČEZ | Skupina ČEZ |
JAZYKOVÉ ŠKOLY | BRITISH COUNCIL | BRITISH COUNCIL |
KLINIKY ESTETICKÉ MEDICÍNY | MEDICOM CLINIC | Medicom Clinic |
OČNÍ KLINIKY | GEMINI | Gemini oční klinika |
ONLINE MAPY | MAPY.CZ | Seznam.cz |
POJIŠŤOVNY | GENERALI ČESKÁ POJIŠŤOVNA | GENERALI ČESKÁ POJIŠŤOVNA |
POSKYTOVATELÉ DOPRAVNÍCH SLUŽEB | ČESKÉ DRÁHY | České dráhy |
POSKYTOVATELÉ NEBANKOVNÍCH PŮJČEK | ZONKY.CZ | Air Bank |
POSKYTOVATELÉ TELEFONNÍCH A INTERNETOVÝCH SLUŽEB | T-MOBILE | T-Mobile Czech Republic |
REALITNÍ KANCELÁŘE | M&M REALITY | M&M reality holding |
SÍTĚ KLINIK A AMBULANCÍ | MEDICLINIC | MediClinic |
SROVNÁVACÍ PORTÁLY POJIŠTĚNÍ | SROVNEJTO.CZ | Srovnejto.cz |
VYHLEDAVAČE PRÁCE | JOBS.CZ | LMC |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK LÉKÁRENSKÝCH PRODUKTŮ 2022:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
DERMOKOSMETIKA | VICHY | L’Oréal Česká republika |
KRÉMY PROTI OPRUZENINÁM | SUDOCREM | Teva Pharmaceuticals CR |
DĚTSKÉ MULTIVITAMÍNY | RAKYTNÍČEK | TEREZIA COMPANY |
DOPLŇKY STRAVY NA IMUNITU | PREVENTAN | Neuraxpharm Bohemia |
PROBIOTIKA | BIOPRON | Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA ALERGII | ZYRTEC | MagnaPharm |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST V KRKU | STREPSILS | Reckitt Benckiser (Czech Republic) |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST ZAD, KLOUBŮ A SVALŮ | VOLTAREN | GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Czech Republic |
PŘÍPRAVKY NA KAŠEL | STOPTUSSIN | Teva Pharmaceuticals CR |
PŘÍPRAVKY NA KLOUBY A KOSTI | GS CONDRO | GREEN-SWAN PHARMACEUTICALS CR |
PŘÍPRAVKY NA KVASINKOVÉ INFEKCE | CANESTEN | Bayer |
PŘÍPRAVKY NA MOČOVÉ ÚSTROJÍ | URINAL | Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA PÉČI O PROSTATU | PROSTENAL | Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA RÝMU | OLYNTH | Johnson & Johnson |
PŘÍPRAVKY NA TRÁVICÍ A ZAŽÍVACÍ PROBLÉMY | ENDIARON | SANOFI-AVENTIS, S.R.O. |
VETERINÁRNÍ PŘÍPRAVKY | FORESTO | Elanco Tiergesundheit AG Czech Republic |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA BOLEST | IBALGIN | SanoFI-AVENTIS, S.R.O. |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA CHŘIPKU A NACHLAZENÍ | PARALEN GRIP | SanoFI-AVENTIS, S.R.O. |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK STAVEBNIN 2022:
KATEGORIE | ZNAČKA | VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
BETONOVÉ PRVKY | CS BETON | CS-BETON |
FASÁDNÍ SYSTÉMY | WEBER | Saint-Gobain Construction Products CZ |
STŘEŠNÍ KRYTINY | BMI BRAMAC | BMI střešní a hydroizolační systémy |
ZDICÍ MATERIÁLY | YTONG | Xella CZ |
Další aktuální zajímavosti zde: www.duveryhodneznacky.cz