Přestože vyšel v roce 2017, grafický román Piruety od texaské rodačky Tillie Waldonové se během pár let stihl stát moderní klasikou a svou křehkostí i subtilním výtvarným projevem ovlivnil mladou generaci autorek a autorů. Waldenová se stala výrazným hlasem své komiksové generace a nyní se poprvé představuje v češtině. Komiks Piruety vydává Paseka v překladu Lenky Bukovské.
V deseti kapitolách pojmenovaných po krasobruslařských prvcích se Tillie Waldenová vrací ke dřině, kterou představovalo krasobruslení a s ním spojený životní styl. Intimní memoár o dospívání, osamělosti uvnitř sportovního kolektivu a objevování vlastní sexuality začala kreslit jako náctiletá a ve svých dvaadvaceti letech se díky němu stala jednou z nejmladších držitelek prestižní Ceny Willa Eisnera.
Fanynkou Waldenové se díky Piruetám stala i tanečnice a spisovatelka Miřenka Čechová, která sama v autobiografickém bestselleru Baletky popisovala zážitky z tanečního prostředí. „Tillie Waldenová je pro mě zjevení. Piruety jsou naprosto přesným obrazem zápasu náctileté dívky s hledáním sebe sama v kulisách vrcholové disciplíny,“ říká Čechová, podle které Piruety zdaleka nejsou jen komiksem o krasobruslení. „Je to příběh o hledání vlastní identity. Tillie aspiruje na profesionální krasobruslařku, aby se našla jako kreslířka a ilustrátorka. Já aspirovala na profesionální baletku, abych se našla v divadle a psaní.“
Waldenová přitom patřila k nejlepším a přes deset let pro ni bylo krasobruslení vším. Bylo součástí její osobnosti a představovalo bezpečný úkryt před stresem ze školy, před šikanou nebo před problémy doma. Ale když nastoupila do nové školy, objevila svět umění a zamilovala se, začala vše zpochybňovat. „Dril pomáhá překrývat pocit osamění a nejistoty, vrcholová disciplína se ukázala být plná povrchnosti a nepřekonatelných stereotypů. Obě jsme zjišťovaly, že to, kým jsme, je v přímém rozporu s tím, co se od nás žádá. Že i když vyhráváme, ztrácíme tím to nejcennější. Sebe sama,“ říká Čechová.
Tillie Waldenová (1996) značnou část života věnovala krasobruslení. Zlom přišel v šestnácti letech na kurzu u slavného tvůrce Scotta McClouda, autora knihy Jak rozumět komiksu, díky kterému si uvědomila, že chce kreslit. Je absolventkou komiksové školy Center for Cartoon Studies ve Vermontu. Její první komiksy byly typické snovou atmosférou a ovlivněné Hajaem Mijazakim a jeho animačním studiem Ghibli. Průlom přišel v roce 2017 s vydáním oceňovaných Piruet, které se staly jejím prvním velkým a komplexním dílem. Jejím nejnovějším dílem je třísetstránkový komiks Are you listening? (2019). Za tuto magickorealistickou road movie loni získala další Cenu Willa Eisnera.
Kniha zakoupíte na www.paseka.cz a v dalších knihkupectvích.