Český komiks Smrkovec navazuje na Skálu či Borna. Autorka ho malovala dva roky

Smrkovec je velmi malý obr, přesto na něm závisí budoucnost celého obřího rodu. A je to také svérázný hrdina nového stejnojmenného českého komiksu, který je unikátní svým akvarelovým provedením. Klára Břicháčková namalovala desítky a desítky originálů, které se pečlivě zpracovaly do podoby osmdesátistránkového alba. Smrkovec vychází u nakladatelství Paseka.

Debutující Kláru Břicháčkovou inspirovali autoři jako Roald Dahl, František Skála nebo Adolf Born, ale také její synové. „Smrkovce jsem vymyslela jako kamaráda, o kterém jsem mohla vyprávět při našich výpravách do přírody,“ říká Břicháčková, která vystudovala katedru animované tvorby na FAMU. „Nejdřív vznikaly různé střípky jako Smrkovec u moře, Smrkovec si staví dům, Smrkovec se potápí na dno rybníka.“

Když si děti vyprosily příběh o tom, jak se Smrkovec narodil, vstoupila do hry mytologie, kterou začíná i celý komiks. Ten vypráví o tom, že hluboko pod zemí spí obři, kteří kdysi běhali po světě s dinosaury, přesouvali celé hory nebo udupávali údolí. Když přišla doba ledová, obři začali s lenošením a jejich rod se vytratil. Smrkovec se o tomhle příběhu dozví a rozhodne se, že najde bájnou obří říši a zachrání budoucnost svého lidu. Na cestě potká například upovídaného mravence Miloše, přátelského krtka nebo odvážnou orlici Marušku.

Název Smrkovec vychází z toho, že hrdina je malý jako smrková šiška. Právě pozorování drobností, malých tvorů a věcí při pomalých procházkách krajinou se otisklo do celého komiksu. A pomalý byl i proces tvorby, autorka tvořila Smrkovce téměř dva roky. „Nejdřív skicuju jednotlivé stránky, píšu dialogy a uspořádám řazení políček. Pak maluju každý obraz zvlášť,“ říká Břicháčková. Originály se v nakladatelství náročně skenovaly a upravovaly do digitální podoby, aby se mohly vyčištěné obrazy vrátit do zamýšlené komiksové kompozice.

Komiks se i v Česku stal právoplatnou součástí nabídky tuzemských knihkupectví. S rostoucím počtem titulů mohou vznikat i nápaditější, riskantnější tituly, těm navíc pomáhá, že je podobně jako literární nebo filmovou tvorbu finančně podporuje Ministerstvo kultury. To podpořilo i vznik komiksu Smrkovec. Nakladatelství Paseka se začalo komiksu soustavně věnovat od roku 2015, podobný trend v posledních letech sílí i ve světě. Velké všeobecné nakladatelské domy jako Random House nebo HarperCollins zakládají i vlastní komiksové značky, často se specializují na tvorbu pro děti a mládež. Tomuto novodobému rozmachu komiksu ve světě napomohla obliba japonské mangy i fenomény na poli dětského komiksu, například autobiografické komiksy Rainy Telgemeierové nebo humorné série, které záměrně ve stylu dětských kresbiček tvoří Dav Pilkey.

Čtěte dál …