Pes jako příjemný společník pro mě i pro okolí. Rozhovor s Františkem Jarošem autorem PSÍ BIBLE.

Takového pejska by si jistě přál každý, mnohdy tomu tak ale není. Jak je to možné? A co udělat pro to, aby to tak bylo?

Základem je uvědomit si, že pes nerozumí lidské řeči a nemá představivost. „Už skoro pět let, každý den, Arimu říkám: „Mluv, nebo tiskni písmenka“, vypráví psí trenér František Jaroš, absolvent ATA atd.  „A pořád nic. Takže je jasné, že mi nerozumí a znamená to, že mluvit na psa nedává smysl,“ vysvětluje.  „Nejhorší, co můžete udělat, je myslet za psa. Šance na úspěch je pouze 50 %, buď se trefíte, nebo jste mimo a psovi můžete doopravdy ublížit. Představte si svět cizích bytostí, kteří chovají lidi jako mazlíčky – můžete vytvořit komunikaci nebo reagovat na tón hlasu a cukání vodítkem“ snaží se přiblížit základní kámen společného spokojeného soužití psa a člověka.

Poslušnost za každou cenu?

Pokud využíváme přírodní zákony a používáme principy učení v psím světě, snadno u psa dosáhneme komunikace. Spolupráce chceme u psa dosáhnout pozitivní motivací, tj. jeho žádoucí chování odměňovat. V rámci moderního tréninku je takovou odměnou normální potrava psa, jeho denní krmná dávka rozdělená do mnoha odměn, které získá během dne za svou komunikaci a spolupráci. Pes musí dostat celou dávku a je na majiteli, aby to správně naplánoval. Cokoliv jiného, pamlsek, pochvala, není odměna, ale jen manipulace. A jakékoliv násilí, například škubání vodítkem, je zas a pouze jenom násilím, donucením a trestem. Vlastně je to vyjádření neschopnosti majitele učit a naučit psa správnému chování.

Tři fáze učení

První je fáze vysvětlení. Nejdřív se správné chování u psa musí objevit a k tomu existuje minimálně 7 technik tvarování chování (lákání, targeting, zachytávání atd.). Podmínkou je stejné místo s motivační osou a stejný čas bez rušivých vlivů. Cílem je, aby pes chování sám nabízel. Udělá to, protože bude vědět, že se mu to vyplatí. Teprve potom můžeme k chování přidat signál.

Potom, v druhé fázi, musíte takové chování upevnit. Pro psa je každá změna místa a času vždy nové chování. Proto potřebujete, aby pes správné chování zvládal na různých místech – ideálně s motivační osou i v různých časech. Základem této fáze je upevňovat správné chování opět bez rušivých vlivů. A protože nikdo (ani pes) nechce odměnu pořád, zařadíte variabilitu chování i odměňování. Odměňujete různé části chování, různým množství odměn, na různých místech atd. 

Teprve v třetí fázi takto upevněné chování zatížíte rušivými vlivy. Aby pes chování zvládal, i když ho ruší něco v okolí, třeba cyklista nebo jiný pes. Rušivé vlivy se pes učí zvládat nejdřív na bezpečnou, potom na útěkovou a teprve potom na kritickou vzdálenost.

Prodloužení žádoucího chování

Když pes například dokáže jít na vodítku bez tahání 20 metrů, neznamená to, že to automaticky umí i na 40 metrů. Aby to opravdu uměl a zvládl, musíme ho to nejdřív naučit, prodloužit jeho původně krátké žádoucí chování na delší dobu. Pomocí odměn, jak jinak. Aby se objevilo prodloužení chování, musí se to psovi vyplatit, takže odměňujeme, když se chová správně. Tj. jak chceme my.

Podobně když psa naučíme přivolání na 10 metrů, rozhodně to neznamená, že to automaticky umí na i 20 metrů. A když něco psa naučíte doma, rozhodně to neznamená, že to bude umět v parku. Když to psa naučíte na cvičáku, rozhodně to neznamená, že to bude umět v lese. Každá změna místa, času a situace je nové chování. 

A každou neznámou změnu situace pes podvědomě vnímá jako hrozbu. To plyne z jeho životních potřeb, v tomto případě je to životní potřeba přežít nebo životní potřeba zvědavost – absolutní nutnost zjistit co je nového. A podle toho se taky chová. Na nové situace je proto třeba ho přivykat po krůčcích. Čím budou menší, tím lépe. Stačí snížit kritérium, třeba z nepřímé odměny na přímou odměnu nebo z 10 metrů na 5 metrů. A teprve potom začít kritéria zvyšovat.

Nutný odpočinek

Jak jsme na tom u psa se soustředěním, s kapacitou mozku? Pes je na tom stejně jako 3leté dítě. To znamená, že učení může trvat jen několik minut, ale rozhodně nezvládne 45 minut. Stačí 20 minut plného soustředění a pro psa je to stejné jako 2 hodiny na procházce bez programu.   A nejdůležitější je končit v nejlepším. Každý si nejlépe pamatujeme konec. A následuje odpočinek a zrání kognitivních struktur. Odpočinek znamená načerpat síly a zrání znamená zpracovat to, co se pes právě naučil. Odpočinek musí být bezpečný, pravidelný a kontrolovaný na místě k tomu určeném, ve vlastní „ložnici“. Trvat by měl ideálně 14-18 hodin denně, když člověk potřebuje svých 7-10 hodin. Podle mě existuje stejné procento lidí, kteří dokáží odpočívat v práci nebo na diskotéce a psů, kteří dokáží odpočívat na volno v bytě nebo na zahradě.

Žádné zákazy

Naučit psa, že něco nesmí, tedy zákaz, je v podstatě nesmysl. Zákaz nic neučí, takže chování příště může být a bude na 99 % úplně stejné, protože každá změna místa, času a situace je pro psa nové chování, pokud k takové změně dojde.

Rozhodně si nepleťte správné chování psa, které přichází, protože jej pes nabízí, s jeho reakcí na tón hlasu nebo řeč těla. Psychický trest (například výhružka pronesená příslušným tónem hlasu) funguje stejně jako fyzický trest (například cukání vodítkem). Než s tím začnete, zkuste naučit, že se něco nesmí, třeba svého partnera. Ovšem aniž byste na něj přitom promluvili.  Třeba, že nesmí sebrat ze země 1 000 Kč. A co se stane, když tam příště a jinde bude 1 000 EUR čili nastane nová situace?

Klasika jako povely typu „fuj, nesmíš, nedělej to, neštěkej atd.” pro psa nemají smysl, pokud k nim nepřidáte i něco nepříjemného, tedy trest. Stejně tak, bez trestu, nikoho nenaučíte povely jako „čekej nebo zůstaň”, protože pes nemá představivost (prodloužit chování ale není problém, jen si prostě nesmíme plést pojmy s dojmy).  A vy přece nechcete svého psa trestat. Proto ho raději učte psa správnému chování. Je to jednodušší, příjemné a přirozené a dává to smysl.

 Rozhovor připravila: Patricie Mayová

Jakého chceme psa?

Moderní trénink znamená respekt a rovnováhu. Chceme psa sebevědomého, stabilního, schopného a ochotného se učit. Každý pes má právo učit se, uspět a získat tak zaslouženou odměnu. S moderním přístupem k tréninku to znamená komunikaci se psem, jeho spolupráci a aktivitu. Protože přírodní zákony existují a principy učení v psím světě fungují. 

Foto: Dagmar Ouhrabka Photography

Více informací na:

www.klubmodernihopsa.cz, https://www.psibible.cz/, https://www.facebook.com/PSIBIBLE

Čtěte dál …